Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Loretto Villalobos

Carmen har blivit PK på Kungliga Operan

Daniel Johansson och Miriam Treichl som Don José och Carmen. Foto: Markus Gårder.
Johanna Rudström, Alessio Cacciamani, Marianne Odencrants och Kungliga Operans kör. Foto: Markus Gårder.
Loretto Villalobos. Foto: OLLE SPORRONG

Johanna Garpes "Carmen" skruvar ner schablonerna.

Loretto Villalobos ser en uppdaterad version av den flitigt spelade operan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

OPERA | RECENSION. Brasklappen "En Carmen för vår tid" inför nya Carmen-uppsättningar känns lika trött som att något skulle lanseras som "det nya svarta". Inte för att Kungliga Operan uttryckligen säger så i marknadsföringen av Johanna Garpes nya uppsättning, men hela projektet pyr av positioneringar i linje med en nutida politisk konsensus: Carmen är inte längre en förförisk zigenerska på en cigarrfabrik, utan en vanlig arbetarklasskvinna på en fabrik för spanska souvenirer. 

Borta är exotifieringen av de vilda "andra" och Carmen är bokstavligen en kvinna av vår tid. Samtidigt slår Kungliga Operan på stora trumman för sin satsning på kvinnliga regissörer och dirigenter under denna säsong. Nu låter det som att jag är kritisk mot detta – det är jag inte. Men en dos skepsis väcktes ändå i mig när Carmen plockas upp igen, knappt åtta år efter den senaste uppsättningen, i PK-paketering.

Och varför ständigt denna Carmen?

Ett svar är att den, vare sig man vill eller inte, är så sprängfylld med hänförande örhängen, och då menar jag inte hitsen som Habaneran eller Toreadormarschen. Nej, mer sublim är Bizet i Seguidillan och Don Josés ros-aria, som ett par exempel. Musiken ger helt enkelt fog för Carmens popularitet. Under den portugisiska dirigenten Joana Carneiros ledning låter Hovkapellet dynamisk utan att övergå i manisk frenesi, som exempelvis ouvertyren så gärna inbjuder till.

Marianne Odencrants, Miriam Treichl, Johanna Rudström. Foto: Markus Gårder.

Visst lyckas regissören Johanna Garpe skruva ner schablonerna några snäpp, fylla operan med nutidsaktualitet och ge Carmen en inte alltför övertydlig dos av girlpower. Miriam Treichl i titelrollen låter sin röst spela på både det dramatiska och komiska i den nutida inramningen. Hennes Carmen gör inga explosiva åthävor åt något håll – hon är mogen snarare än sexig helt enkelt.

Per A Jonssons scenbild är mestadels grå, med färgaccenter som består av den konfektion som tillverkas på fabriken – flamencoklänningar i sprakande färger. De manliga fabriksarbetarna väser "kss kss" när Carmen gör entré som en kommentar till arbetsplatsen som en värld för män. 

Association till #metoo

Det väcker en inte så långsökt association till #metoo. Escamillo (Alessandro Cacciamani) är i denna tappning en råbarkad MMA-fighter i tjurfäktarbolero och guldshorts. Det är en fiffig kommentar till den maskulina våldsförhärligande kultur som såväl Escamillo och Don José verkar inom.

Men det finns något i nutidsmarkerandet också som ibland tippar över i ängslighet. Magdalena Risberg är den som både i sång och skådespeleri ger den gravida och ack så förlåtande Micaela mest kött och känns minst utstuderad. För skiljelinjen mellan trams och att Carmen får stark egen agens blir hårfin när det ständigt blinkas med hur verklig Carmen är. 

Tramsar med musiken

Bäst blir det när Miriam Treichl ges lov att tramsa med musiken istället för mot operans arketyper. Den erotiska laddning som byggs upp mellan henne och Daniel Johanssons Don José övergår i en tafatt katt och råtta-lek i den dramatiska slutscenen. 

Det är som att man inte visste vad man skulle göra av den brutalitet som Don Josés passionsmord gror ur. Nu sitter man bara och tänker "Varför sticker hon inte bara?" Alla ansatser till trots är det ändå tydligt att hur man än blandar korten så kommer Carmen alltid att dö på slutet.

Opera

Carmen

Av Georges Bizet

Text Henri Meilhac och Ludovic Halévy

Regi Johanna Garpe

Scenograf Per A. Jonsson

Kostym och mask Nina Sandström

Ljus Erik Berglund

Koreograf Roger Lybeck

Dirigent Joana Carneiro

Kungliga Operan 

Speltid 3 t.

Loretto Villalobos är kritiker på Expressens kultursida.

I tv-spelaren ovan visas ett avsnitt av Kultur-Expressen.

Fotnot. Carmen sänds live som operabio från Operan fredagen den 25 januari kl. 19.00.