Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Loretto Villalobos

Latin Kings är en del av vår gemensamma erfarenhet

Irene Molina, Salla Salazar, America Vera-Zavala. Foto: Sören Vilks
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

The Salazar brothers medverkar i "Musik för en no go-zon" på Dramaten. 

Loretto Villalobos minns hur det var att växa upp med The Latin Kings.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SCENKONST | RECENSION. 1993 kom filmen "Blood in blood out", ett gangsterpekoral om det kriminella gänget Vatos Locos i 70-talets Los Angeles. Den kom i en tid då något hade gått sönder i det kära gamla trygga Sverige. Det högerpopulistiska partiet Ny demokrati hade valts in i riksdagen, samtidigt som Lasermannen härjade på gatorna och såväl skinnskallar som ”Bevara Sverige svenskt”-retoriken kändes alltmer påträngande för oss med utländsk härkomst. 

Såg ut som oss

Rollfiguren Miklo förkroppsligade känslan av att inte längre höra hemma någonstans. Plötsligt gick alla vi invandrarungar med flanellskjortor och hårnät, som gängmedlemmarna i filmen. Året efter kom The Latins Kings debutalbum "Välkommen till förorten", också de lånade inslag av amerikansk gängkultur, men på svenska med svenska platser, namn och musiksamplingar. För första gången fanns det några som såg ut och lät som oss, som rappade för oss. 

 

LÄS MER – Följ debatten om America Vera-Zavalas "Muslim ban"

 

I America Vera-Zavalas performance lecture på Dramaten "Musik för en no go-zon" pratar den forne Latin Kings-medlemmen Salla Salazar och professor i kulturgeografi Irene Molina om bilden av förorten. I den allmänna diskursen en plats för problem men också där en helt en ny estetik uppstod, byggd av våra gemensamma erfarenheter av att vara invandrare i Sverige. 

Olof Palme

Trots att jag själv hade en skyddad uppväxt i Norrtälje känner jag igen Irene Molinas privata fotografi av den första vintern från ett av mina egna familjealbum, liksom minnet av Olof Palme, här som en målning i fonden på Målarsalen. Musiksnuttarna av Run DMC, Leila K och Bob Marley är även de delar av mitt minne. Trots att formen  föredrag med gestaltande inslag är otympligt utförd, ljudteknikern missar ibland sina stickrepliker, så är känslan av enstämmig igenkänning hos mig, hos publiken, oemotståndlig.

När Salla pratar om The Latin Kings är det som att han vill lämna den delen av sitt musikskapande bakom sig. Själv släppte jag dem för över 20 år sen, men när jag skulle göra mig i ordning för att gå till Dramaten tog jag fram min gamla ex av "Välkommen till förorten". Texterna har inte lämnat mig.

Föreställning

Performance Lecture: Musik för en no go-zon

Regi America Vera-Zavala

Medverkande Salla Salazar, Irene Molina, America Vera-Zavala

Ljus Mira Svanberg

Musik The Salazar Brothers

Dramaten, Stockholm

 Loretto Villalobos är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER - Loretto Villalobos ser Kristina Lugns "Idlaflickorna" på Uppsala stadsteater