Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lise & Gertrud / Södra teatern, Stockholm

Lise & Gertrud firar tioårsjubileum med en tajt, rolig och vacker show på Södra teatern.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

LIV ÄR ATT TA SIG UT | Lise & Gertrud | Södra teatern, Stockholm

Häromdagen snuvade Tom Alandh SVT-publiken på Lise & Gertruds Cornelistolkningar. De var nästan helt bortklippta ur hans program Cornelis och kärleken.
Det var synd. Och jag har aldrig sett Lise & Gertrud live. Men det gör ingenting för de kan aldrig ha varit lika bra som i kväll på Södra teatern i Stockholm.
Först blir man lite orolig, de är ju så himla härliga, liksom. Sköna brudar som stämsjunger rent och sprutar karisma, varav en med cellon mellan benen.
Showen heter ”Liv är att ta sig ut” och råkar vara en omskrivning av varningen ”Livsfarligt att luta sig ut”, men låter som en kurs i personlig utveckling producerad av Coaching & Coaching incorporated. Lise & Gertrud driver med mjukisspråket och tar loven av terminologin när de ber publiken känna in titeln och fundera på ”vad den säger just dig”.
Det just jag känner allra mest är hur det svänger och hur organiskt det här samarbetet är, nu när duon fyller tio. Stämmorna slingrar sig om varandra så att man varken vet Lise eller Gertrud, ut eller in.
De får andra hypade svenska sångfåglar att framstå som kalla tråkmånsar. Men det är naturligtvis den ovanliga kombinationen med Gertrud Stenungs cello som är förklaringen till varför hon och Lise Hummel är välkomna att spela på både Nobelfester och skärgårdsbåtar. Ett profanerat finkulturinstrument är alltid lockande.
Repertoaren är Abba, Frank Zappa, Beatles, Alanis Morisette, Dolly Parton, U2 och så vidare. Hur ohippt som helst egentligen, men det känns smart och nytt, somligt briljant översatt och uppdaterat av Ulla-Carin Nyquist som även skrivit en del fina låtar.
Lise & Gertrud gör covers så att de nertrampade låtarna växer upp som nya livsformer ur marken. Med svensk text blir till exempel Beatles ”Help” till ett komiskt mellansvenskt nödrop: ”Hjälp mig”.
Humoristiska mellansnack, låttexter med självdistans och kritisk blick på samhället kombineras med ganska så hisnande arrangemang för denna glesa, men optimala sättning.
De gör David Bowies storslagna ballad ”Life on mars” så tajt, sprött och vackert att man bryter ihop.
Vem vill inte bli tillknådad av oss, skriver de i programmet. Nej, verkligen, vem vill inte det?

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!