Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ledsen Lokko – en pastisch är en pastisch

Andres Lokko. Foto: NILS PETTER NILSSON
Bruce Springsteen lämnar Göteborg. Foto: PETER MAGNUSSON / GT/EXPRESSEN
Victor Malm. Foto: Izabelle Nordfjell
William Faulkner. Foto: AP

Andres Lokko anser att Victor Malms kritik av Springsteen är trött och förlegad.

Malm ber Svenska Dagbladets popnestor att läsa lite noggrannare. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Lyssna kan han, Andres Lokko, men i egenskap av ”Expressen Kulturs krönikör” känner jag mig ändå tvingad att fråga om denna hövding av det svenska pop-kommentariatet har glömt bort hur man läser?  

I SvD (27/6) surar han på krönikan som jag i förra veckan skrev om Bruce Springsteens senaste album, men verkar antingen ha låtit ögonen skutta snett genom texten eller helt enkelt hängt upp sig på rubriken. Jag skrev nämligen väldigt tydligt ut anledningen till varför jag protesterade mot ”Western Stars” – som jag, för övrigt, tycker är en fin skiva. Jag skrev inte att den var farlig för ”kulturens allmänna framåtrörelse”, jag skrev heller ingenting om att något ”ålderstiget” måste ”begravas”, däremot hävdade jag att skivan är en pastisch, på Springsteen själv och på känslorna som hopen av tindrande beundrare brukar associera med hans musik. 

All konst är manipulation, i någon mening, och just den här sorten ogillar jag.

Jag skrev också att Springsteen arbetar med nostalgi. Det implicerar inte med någon nödvändighet att de som lyssnar på honom är nostalgiska, det betyder bara att han har regisserat sitt uttryck på ett visst sätt. Tv-serien ”Mad Men” gör någonting liknande. All konst är manipulation, i någon mening, och just den här sorten ogillar jag. 

Den drar oss in i något vackert, glittrande, förtrollat – först efteråt upptäcker man att det är en kuliss, skickligt monterad av grejer som vi har lärt oss att älska, men som innebär att förlora sig i en bild av det som varit. 

Jag menar alltså inte att Springsteen aldrig mer kan göra en väsentlig skiva. Bara att han misslyckades den här gången.

William Faulkner

Vill man, som Lokko, ta populärkulturen på allvar, behandla den på samma sätt som man behandlar mer självklart meningsfull konst, är det här nog väsentliga och, tja, nödvändiga distinktioner. För att göra en jämförelse med litteraturen som är mindre irrelevant än popnestorns: William Faulkners sista romaner är ointressanta av samma anledning som ”Western Stars” är ointressant, vilket en betydande andel av den tidens kritiker verkade strunta i.  

De älskade ju sin Nobelpristagare.

Så ”A Fable” tilldelades både National Book Award och Pulitzerpriset 1955. 

Den är inte dålig. Men Faulkner var mer intressant innan han började härma Faulkner.

 

Victor Malm är kritiker och kulturredaktör på Expressens kultursida.