Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Akram Khan skakar om danskonsten och världen

Ur "Until the lions". Foto: / Jean-Louis Fernandez
Akram Khan. Foto: SVT
Akram Khan och hans verk. Foto: SVT/Dansens hus.

Kriget gör sig påmint i Akram Khans verk.

Margareta Sörenson blir drabbad av tyngden från lätta fötter.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | DANS. Människans äldsta musikinstrument är fotsulan. Khatak, en av de indiska klassiska dansstilarna, smattrar fram med sträng och kraftfull fotrytmik. När Akram Khan dansar själv skakar jorden, och han har dessutom skakat om både danskonsten och klotet de senaste decennierna genom att alltid skapa dans om folk, etnicitet, klass och migration.   

Dansar sitt sista solo

Samtidigt som ”Until the lions”, skapad 2016, gästar Dansens hus i Stockholm, står Akram Khan själv på en scen i Aten, i sitt sista soloverk. ”Xenos” som dansas till minne av 1918 och handlar om kriget och freden. Den kommer att turnera under 2018, till minne av en fred som faktiskt slöts. 

I "Until the lions" dansar han inte själv, men en trio dansare lyfter hans koreografi in i famnen på fyra musiker som bär verket inbäddade i krigsmuller. I allt Akram Khan gjort har han verkat för att blanda genrer, konstnärer och artister globalt, etniskt och etiskt. 

Gnistrande skickliga

Kampsport och djurimitation är stilar som laddar "Until the lions", och här går Akram Khan också tillbaka i sina egna spår. Som tolvåring spelade han pojken som symboliserar framtiden i Peter Brooks storslagna tolkning av Mahabharata. Detta sanskrit-verk är en komplicerad väv av stridsskildringar och etiska frågeställningar, som i indisk dans återges i fragment – och så även här. De tre gnistrande skickliga dansarna skildrar stridens hetta, triumf och sötma, men också dess ånger, fasa och vanmakt.

En prinsessa. Foto: Jean-Louis Fernandez

Ching-Ying Chien dansar en prinsessroll, men helt tydligt handlar detta om varje kvinna utsatt för övergrepp, krig, våld. Hon går segrande ur striden, med kraft hämtad ur lejonets styrka. Tunna fötter, luftlätta hopp och ändå en kraft som dånar tung som tanks. 

Detta är dans som är värd ett fredspris för sin sprängstyrka. 

 

Dans

 

Until the lions

Regi och koreografi Akram Khan

Text Karthika Naïr

Akram Khan Company 

Dansens hus, Stockholm

Speltid 1 t.

Till 24/2

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursidor. Läs fler av hennes texter här.

 

UNTIL THE LIONS: Se trailern till föreställningen på Dansens hus här. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!