Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kyrkliga textilier i en berättelse om design

Mässhake av HV Ateljé Licium för Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden
Foto: Christopher Hunt
Mässhake i svart sammet av HV Ateljé
Foto: Christopher Hunt
Philip Warkander.
Foto: OLLE SPORRONG

I en ny utställning visas mässhakar från 1907 och framåt.

Philip Warkander ser kyrkoplaggens liturgi bli en del av mode- och designhistorien.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Finns det något område som är fredat från modets kraft? Eller är människans längtan efter förändring så stark att den till och tränger in i religion, politik och filosofi? Inte sällan har just religiösa symboler och former fått utgöra estetiska referenser inom samtidsmodet, möjligen som ett enkelt knep för att snabbt genomslag. Ofta har mötet mellan det heliga och det kommersiella väckt hetsig debatt. 

I Handarbetets vänners utställning på Djurgården undviks den här typen av kontroversiella ingångar, och blicken är vänd från modet, mot de faktiska kyrkoplaggen. Fokus ligger på själva hantverket i de liturgiska textilierna: det handvävda, handbroderade och ofta rikt utsmyckade.

Något går förlorat när kyrkorummet inte längre omsluter plaggen, när mässhaken hänger ensam på en galge i ett vitmålat rum.

Det är märkligt att se mässhakar och andra kyrkliga plagg i ett utställningsrum. De formgavs för att bäras i en viss typ av sammanhang, i syfte att förstärka heligheten i en kristen ritual, men visas här för att säga något helt annat: om estetik, hantverk och textil tradition. Något går förlorat när kyrkorummet inte längre omsluter plaggen, när mässhaken hänger ensam på en galge i ett vitmålat rum. Samtidigt adderas möjligen andra värden när de kyrkliga textilierna istället skrivs in i en berättelse om design och estetik.

Till ytan är det en liten utställning, som rymmer nio mässhakar, tre stora kragar, fyra stolor samt diverse akvarellskisser. Den äldsta mässhaken är från 1907 och den nyaste från 2019. Flera är tillverkade av namnkunniga konstnärer, som Marianne Eklund, Sven Kauppi och Berta Hansson. Även Ferdinand Boberg återfinns bland formgivarna.

Den konstnärliga gestaltningen säger något inte bara om konstnärens egen estetik utan även om tiden då de blev till, och om hur kyrkans maktspråk rent formmässigt anpassats efter skiftande förutsättningar och ökande sekularisering. I ett större sammanhang hade dessa frågor kunnat utvecklas ytterligare, men som introduktion till mässhakens siluett, material, motiv och broderier fungerar utställningen fint. 


MODE

KYRKANS HAUTE COUTURE

Handarbetets vänner, Stockholm

Till 6/2 2021


Philip Warkander är fil doktor i modevetenskap och medarbetare på Expressens kultursida.