Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kulturmannens död på Unga Dramaten

David Wiberg spelar tre olika roller i "Det gulliga pojkslemmot".

Isa Andersson ser David Wibergs hysteriskt roliga monolog om gubbröra och pojkslem på Unga Dramaten.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER

DET GULLIGA POJKSLEMMOT
Av David Wiberg
Regi Paula Stenström Öhman
Unga Dramaten, Stockholm

Förra året spådde Åsa Beckman Kulturmannens död i Dagens Nyheter. Det manliga konstnärsgeniet, som aldrig tröttnar på att bada i sitt eget egos rampljus och använda sitt kulturella kapital som lyskraft inför unga kvinnor.

I David Wibergs hysteriskt roliga monolog "Det gulliga pojkslemmot" får Kulturmannen slutligen sin dödskyss. Wiberg spelar tre roller, varav en den pompöse Malmöförfattaren Manne Törnqvist, enligt egen utsago "influerad av färgstarka jättegubbar som Ulf Lundell, Cornelis Vreeswijk och Charles Bukowski".

Manne har passerat sin glansperiod, de kulturella referenserna och storverken hör 1970-talet till och bohempagen har blivit grå och spröd. När förlaget ber honom skriva en självbiografi tillmötesgår han det med låtsad motvillighet. Han anlitar den unga, feministiska serietecknaren Linnea (som Wiberg tidigare gestaltat framgångsrikt i bland annat Varan-tv och monologen "Svart tulpan"). Hon ska göra en serieroman om hans liv och bana väg in i den nya tid han känner sig exkluderad ifrån.

 

Den osäkra Linnea, som redan tampas med sitt självupptagna pojkslem till pojkvän, råkar åter i en dominant mans garn, men får på slutet en skön revansch, inte minst genom att teckna Manne i form av en oansenlig mus.

Frågor om makt, kön, identitet och drömmar väcks till liv och jag tänker att det är just Unga Dramatens intention när unga möter pojkslemmot. David Wiberg visar på en imponerande bredd och rör sig obehindrat mellan rollerna som 21-årig tjej, bedagad kulturman och en tredje, distinkt obehaglig roll, ett skinnhuvud med bomberjacka och jaktgevär (möjligen en pendang till dödsskjutningarna i Malmö eller ett förkroppsligande av Mannes/mannens onda alter ego).

Både på och utanför scenen visar Wiberg prov på multiförmågor - som konstnär, författare, komiker och arkitekt. Resultatet av en splittrad arbetsmarknad eller ren och skär talang? Eller bara den nya tidens kulturman?

 

Isa Andersson

kulturen@expressen.se

 

FOTNOT. Föreställningen hade premiär på Teater Brunnsgatan 4 19/2 2014.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!