Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kulturelitens förakt för konsumtion är okunnigt

Dag Granath. Foto: OLLE SPORRONG
Inifrån Ralph Laurens butik i Stockholm. Foto: HÅKAN MOBERG / GRATISBILD RALPH LAUREN

Dag Granath om varför kultursidorna är på väg att bli irrelevanta för unga. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | MODE. Andres Lokko har flera poänger i sin SvD-text om det kontroversiella designsamarbetet mellan det amerikanska modevarumärket Ralph Lauren och det Londonbaserade streetwear-varumärket Palace.

Lokko menar – och där är vi överens – att svensk kulturjournalistik genom att missa detta samarbete än en gång lyckats påvisa hur totalt ointresserad den är av en av de kulturyttringar som samtidens unga bryr sig mest om: streetwear.

Anledningen till varför den svenska kulturjournalistikens finger hamnar längre och längre från den populärkulturella pulsen beror dock inte, som Lokko hävdar, på att bevakningen är "inrikesfixerat smal och nästan genant i sin enkelspårighet". Nej, det beror på kulturjournalistikens naiva tendens att dela upp kultur och konsumtion i en oförenlig dikotomi.

Första gången jag själv förstod hur illa det är ställt med förståelsen av dagens ungdomskultur var när jag var på en fest där klientelet i stor utsträckning utgjordes av representanter ur just ovan nämnda grupp.

Jacka från Palace. Foto: Pressbild

En modebloggare?

Jag kom ensam till festen. Jag kände nästan ingen, men kände igen desto fler. När jag efter en stund sögs upp i ett samtal gick det inte många minuter innan jag fick frågan: "jaha, så vad skriver du om då?". Jag svarade, något svävande, "än så länge har jag mest skrivit om kläder."

Efter några sekunders tystnad utbrast en i sällskapet: "jaså så du är en sån där ’modebloggare’?".

I den frågan döljer sig – förutom ett cyniskt förakt – det grundläggande förhållningssätt som gör att svensk kulturjournalistik i dag har otroligt svårt att upplevas som relevant i en yngre generation. Man missar att diskutera de kulturella strömningar som engagerar unga eftersom att man har svårt att acceptera kulturbegreppets glidande innebörd.

En "hypebeast"

Den streetwear-subkultur som har satt sin prägel på modeindustrin kan bäst förstås genom begreppet ”hypebeast”. En hypebeast är en person som följer streetwear-scenen slaviskt och är beredd att köa utanför butiker i dagar för att vara först med att lägga vantarna på nya produkter. Faktum är att hypebeast i början användes som ett nedsättande ord för en person som köper vad som helst, så länge det är det senaste och coolaste inom streetwear-scenen.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle och den kultur som dominerar konsumtionssamhället är, vare sig vi vill det eller ej, konsumtionskulturen. För att förstå samtida kultur måste man därför vara beredd att sätta sig in i hur samtida konsumtion fungerar. Om kulturjournalistiken fortsätter att betrakta konsumtion och kultur som motsatspar gör man sig själv en otjänst som på sikt kommer att leda till att kultursidorna upplevs som alltmer obsoleta.



Av Dag Granath
Dag Granath är skribent på Expressens kultursida och grundare av varumärket/butiken Atelier Saman Amel.

 

LÄS MER – Dag Granath: Så blev Sovjet-symbolen modevärldens favorit 


LÄS MER – Dag Granath: Låt dig inte luras av de "hållbara" modeföretagen


LÄS MER – Philip Warkander: Mode är design – inte konst



I tv-spelaren visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen om Jordan B Peterson. Med gästerna Paulina Neuding och Joel Halldorf.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!