KONST | RECENSION. Noshörningen har blivit rostigare sedan jag såg den sist, när Mats Bigert och Lars Bergströms ”Klimatkamrarna” turnerade landet runt och 1994 nådde Umeå. Två decenniers miljöpåverkan sätter spår.
Då var risken för global uppvärmning något som universitetsstadens stigande akademiska stjärna, idéhistorikern Sverker Sörlin, möjligen tog upp på föreläsningar.
Nu, när konstnärsduon sammanfattar (eller återvinner) 30 års arbete tillsammans med en stor utställning på Artipelag, är deras intresse för väder och vind helt i fas med tiden.
LÄS MER – Anna Hellgren: Naturen struntar fullständigt i människans överlevnad
Tom Tits
Två av de fem klimatkamrarna är med, den med blåst och så den med 100 procents luftfuktighet, där noshörningen står och korroderar. I ett konstnärskap med många gestaltningar av idéer och teorier men färre iscensättningar av hur saker faktiskt känns, står de här rummen för upplevelser av meteorologiska fenomen ut.

Annars är det lite tekniskt museum, Tom Tits eller världsutställningsprojekt (Bigert och Bergström representerade också Sverige i Lissabon 1998) över deras produktion.
Den tekniska nivån är hög, finishen perfekt, allt är uttänkt (duon verkar ha vetat exakt vad de håller på med ända sedan de började samarbeta på 1980-talet) och man lär sig saker man inte visste. Men som konst?
Ghostbusters
I dokumentationer av performance och aktioner går de runt i sina likadana overaller och ser ut som om Ghostbusters tagit kommandot över Nostromo i en ny Alien-film regisserad av Kraftwerk.
Det är en pojkaktig ingenjörsglädje som gör att ett i sig storslaget projekt som ”Rescue blanket for Kebnekaise”, där konstnärerna besteg Sveriges högsta topp och täckte den med en räddningsfilt för att stoppa avsmältningen av glaciären, mer får tycke av studentupptåg än tragedi.

Man har roligt när man ser Bigert och Bergström, och Stockholms samtliga skolklasser borde bussas ut till Hålludden för en temadag om klimatet.
Men det är som att ämnet kräver en annan sorts allvar för att fungera som konst.
LÄS MER – Kolet vi ärvde: Anna Hellgren läser Naomi Kleins "This changes everything"
KONST
BIGERT & BERGSTRÖM
I stormens öga
Artipelag, Stockholm
Till 25/2
Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida.