Nils Forsberg. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Nils Forsberg. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Kul, men som konst fungerar det inte

Publicerad

I över 20 år har Mats Bigert och Lars Bergström gjort konst av klimatet.

Nils Forsberg ser en duo som skämtar lite för mycket.

KONST | RECENSION. Noshörningen har blivit rostigare sedan jag såg den sist, när Mats Bigert och Lars Bergströms ”Klimatkamrarna” turnerade landet runt och 1994 nådde Umeå. Två decenniers miljöpåverkan sätter spår.

Då var risken för global uppvärmning något som universitetsstadens stigande akademiska stjärna, idéhistorikern Sverker Sörlin, möjligen tog upp på föreläsningar. 

Nu, när konstnärsduon sammanfattar (eller återvinner) 30 års arbete tillsammans med en stor utställning på Artipelag, är deras intresse för väder och vind helt i fas med tiden.

 

LÄS MER – Anna Hellgren: Naturen struntar fullständigt i människans överlevnad

Tom Tits

Två av de fem klimatkamrarna är med, den med blåst och så den med 100 procents luftfuktighet, där noshörningen står och korroderar. I ett konstnärskap med många gestaltningar av idéer och teorier men färre iscensättningar av hur saker faktiskt känns, står de här rummen för upplevelser av meteorologiska fenomen ut.

"Klimatkammare", uppförd 1994. Sedan dess har flodhästen långsamt korroderat i kammaren med 100 procents luftfuktighet.Foto: OLOF WALLGREN / ARTIPELAG

Annars är det lite tekniskt museum, Tom Tits eller världsutställningsprojekt (Bigert och Bergström representerade också Sverige i Lissabon 1998) över deras produktion. 

Den tekniska nivån är hög, finishen perfekt, allt är uttänkt (duon verkar ha vetat exakt vad de håller på med ända sedan de började samarbeta på 1980-talet) och man lär sig saker man inte visste. Men som konst?

Ghostbusters

I dokumentationer av performance och aktioner går de runt i sina likadana overaller och ser ut som om Ghostbusters tagit kommandot över Nostromo i en ny Alien-film regisserad av Kraftwerk. 

Det är en pojkaktig ingenjörsglädje som gör att ett i sig storslaget projekt som ”Rescue blanket for Kebnekaise”, där konstnärerna besteg Sveriges högsta topp och täckte den med en räddningsfilt för att stoppa avsmältningen av glaciären, mer får tycke av studentupptåg än tragedi.

"Rescue blanket for Kebnekaise", 2016.Foto: BIGERT & BERGSTRÖM / ARTIPELAG

Man har roligt när man ser Bigert och Bergström, och Stockholms samtliga skolklasser borde bussas ut till Hålludden för en temadag om klimatet. 

Men det är som att ämnet kräver en annan sorts allvar för att fungera som konst. 

 

LÄS MER – Kolet vi ärvde: Anna Hellgren läser Naomi Kleins "This changes everything" 

 

 

KONST

BIGERT & BERGSTRÖM

I stormens öga

Artipelag, Stockholm

Till 25/2

 

Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida. 

Läs fler av Nils Forsbergs texter här.

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag