ORIGINALET. Hos Bus får alla leka fram en egen Alice.
ORIGINALET. Hos Bus får alla leka fram en egen Alice.

Konsten att leka

Publicerad

Margareta Sörenson går på tekalas nere i BUS lekfulla källare.

Det har ju talats mycket om kulturpolitik kring detta årsskifte. Den vilar på samhällets förståelse av och förhållningssätt till de sköna konsterna.

I "Alice tekalas" hos Barnens Underjordiska Scen i Stockholm får alla leka Alice i en lustfyllt experimenterande interaktiv teater.

BUS verksamhet är svårbedömd i det som kan mätas, den är evigt underfinansierad och ifrågasatt av politiskt valda, men desto mer tungviktig när det gäller konstnärlig kreativitet. Efter år av Strindbergs Drömspels-lek är det nu dags att leka Alice.

Lilla E försvinner ner i kaninens hål och landar mjukt i BUS märkliga källare. Ett dukat långbord i barnhöjd bjuder in till tekalas, men lilla E kniper åt sig en chokladmuffin i farten och sen är hon borta.

 

Jag rör i min tekopp och ser i ögonvrån hur hon rusar förbi med ett prickigt Alice-hårband knutet om håret. Hennes kännedom om Lewis Carroll, Alice-boken, logiska tankenötter eller ens Disneyfilmen är obefintlig. Men nu ilar hon mellan smårummen med andra barn och är Alice.

Konst och kultur ska finnas för alla. En politik för konst måste kunna acceptera att tidskrifter och böcker och teater behöver samhällets stöd fast de behagar se ut på allehanda vis.

Lilla E fattar direkt, medan jag, iförd en grandios drottninghatt från utklädningshörnet, behöver mer tid. Som en ledamot i en kulturnämnd, förmodligen.

Lilla E nappar direkt på den subtilt skissade teaterlek som BUS-lekarna föreslår. Väntar tåligt inne i jätteboken på vars pärm det står skrivet "Alice". Länge! Så knackar någon på pärmen och ut väller massa barn under jubel.

 

Flödet och avsaknaden av såväl riktning, omedelbar mening som resultat är lekens väsen. Konsten liknar leken, lika rolig som allvarsam. Deltar man i "Alices tekalas" på Barnens Underjordiska Scen delges man det retsamma beskedet att den "färdiga" Alice-föreställningen har premiär om ett år.

Typiskt BUS. Långa perioder av interaktiv teaterlek som sakteligen leder fram till något, som egentligen aldrig blir färdigt.

Barnens Underjordiska Scen är en rund, kanske muffinformad, plugg som ska in i ett fyrkantigt hål. Kulturpolitiskt sett en provokation, konstnärligt sett en inspiratör för många, nu barskrapad. Det borde inte vara så.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag