Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vill du bo i det här dödshuset?

Karina Ericsson Wärn. Foto: Lydia Ericsson Wärn

Alla ska vi dö – men nu närmar sig även mänsklighetens eftertext med stormsteg.
Karina Ericsson Wärn skriver om hur design ska få oss att försonas med det ofrånkomliga.  

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ESSÄ | DÖDEN. Nyligen somnade en kär nära släkting in. På sin färd, från vår pulserande mätbara tillvaro till den vi inte vet någonting om, hade han en annan människas levande hand i sin. 

Och döden, som vi alla lever för att möta, är just nu trendigare än någonsin. 

I mars öppnade utställningen Broken nature: design takes on human survival på La Triennale i Milano med just döden i fokus. 

”Mars” av Alex Guod som gestaltar de döende korallreven. Konstverket är en del av Broken nature-utställningen.

Ansvarig curator är Paola Antonelli som till vardags återfinns på MoMa i New York. Utställningen lyftes fram som den absoluta höjdpunkten under Milanos designvecka i april.

Mänsklighetens eftertext The end närmar sig med stormsteg.

Paola Antonelli har kommit till slutsatsen att människan är en utrotningshotad art, och inom kort är puts väck. Död och borta. Hela mänskligheten. För att resan från här och nu till att inte längre existera ska ske komfortabelt behöver vi hjälp på vägen. Och nu pratar vi inte morfin eller andra preparat som brukar sättas in i slutskedet. Nej, vår guide på färden utan returbiljett heter Design. ”I believe that we need to design a better, more elegant ending”, säger Paola Antonelli inför att mänsklighetens eftertext The end närmar sig med stormsteg.

Ett dödshus

Tänkt på slutet har också den norska konstnären Bjarne Melgaard gjort. Han har tillsammans med arkitekterna Snöhetta skapat ”Dödshuset”. Ett bostadshus ”att dö i”, i motsats till mäklarnas slogan ”ett hus att leva i”. 

Bjarne Melgaard / Snøhetta, ”A house to die in”. Foto: MIR og Snøhetta

Dödshuset ska bebos av Bjarne Melgaard själv men finns än så länge bara på ritbordet i digitalt format. Det är svart med ett till synes oräkneligt antal sidor och kanter, som en diamant under slipning. Fönstren ser ut som revor i en tältduk och grunden vilar på någonting som påminner om snögubbar skapade av en dagisgrupp med livet framför sig. 

Grannarna har förstås klagat. Precis som döden inom sjukvården ses som ett misslyckande, vill ingen ha Dödshuset som utsikt från det egna sovrumsfönstret.

Skogskyrkogårdens miljö

Sverige är världsberömt för Skogskyrkogårdens väldesignade avskedsmiljö signerad arkitekterna Asplund och Lewerentz. Men när vi står där utanför något av kapellen, är det ju för att ta avsked av någon som redan checkat ut. Skapandet av en väldesignad sorti som en följeslagare, som Paola Antonelli efterfrågar, handlar ju om fasen före den slutgiltiga sortin.

Heliga korsets kapell på Skogskyrkogården i Stockholm. Foto: OLLE SPORRONG
Skogskyrkogården under Alla helgons dag. Foto: OLLE SPORRONG

När en kulturpersonlighet i Sverige idag följs till sista vilan är det troligt att Pia Kristofersson som driver Liv & död – kulturbegravningar är begravningsofficianten. Utöver att hålla i vi-ses-aldrig-mer-sammankomster arrangerar Pia Kristofersson samtal under rubriken ”Döden i kapellet”. Samtalen äger rum i Sabbatsbergs gamla och väl dolda begravningskapell i Stockholm, ett ”specifikt rum sprunget ur moderniteten” som det står på Facebook. 

Döden som något ofarligt hippt.

Kvällarna i kapellet avslutas med bar, snack och snacks. Döden som något ofarligt hippt. Kanske är det delvis detta som Paola Antonelli är ute och far efter: en krycka att stödja oss emot i form av en väldesignad social samvaro som får oss att försonas med det ofrånkomliga. Att det sedan också behöver designas miljöer och lösningar för en framtid vi inte känner till, är uppenbart. 

Kommer vi att lyckas med det? De som (över)lever får se. 

 

Av Karina Ericsson Wärn

Karina Ericsson Wärn är rektor på Beckmans designhögskola och skribent.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!