Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Varken sexdockorna eller penetrationerna berör mig

Sarah Lucas, ”Eros”, 2013Foto: Sarah Lucas. / Sadie Coles HQ.
Cindy Sherman, ”Untitled #253”, 1992.Foto: Cindy Sherman / Sprüth Magers and Metro Pictures, New York.
Foto: MIRIAM PREIS

Porrkonstens historia rymmer allt från feminism till självförhärligande penetrationsporträtt.

Sara Berg imponeras inte av konstporren på Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Liksom för litteraturen är det svårt för konsten att skildra sex. Det blir ofta antingen övertydligt och banalt, eller alltför utstuderat och konceptuellt. Och vad är det ens som avgör huruvida någonting är konst, porr, sex eller bara lite naket? 

Charlottenborgs tematiska samlingsutställning ”Art & porn” är en väldig labyrint av dildo-skulpturer, videokonst, kroppskollage och fotografi. Det är i år ett halvsekel sedan Danmark, som första land i världen, legaliserade pornografin, och syftet är att undersöka hur denna visuella sexuella frihet har påverkat konsten.

I fem informationstäta kapitel får vi följa porrkonstens utveckling från trotsig och revolutionär till fjärde vågen-feministisk, från måleri och performance till Instagramkonst.

Varför känner jag ingenting särskilt av att exponeras för all denna nakenhet och sexuella aktivitet?

De kvinnliga konstnärernas verk är genomgående mest intressanta. Så är det också kvinnorna som genom historien har tvingats förhålla sig till den manliga blicken, objektifieringen och de pornografiska idealen. Porr är politiskt och politisk konst behöver födas ur ilska och orättvisa för att betyda någonting på riktigt.

Ett tydligt exempel är när Jeff Koons självförhärligande penetrationsporträtt ställs mot Cindy Shermans samtidskritiska fotografier av sexdockor i samlagspositioner. Ett annat är när Jesper Fabricius täcker en skrivbordsyta med okommenterade pappersklipp ur porrtidningar, medan Linder Sterling mixar sina herrtidningar med inredningsmagasin, vilket blir både allvarligt (kvinnan och möbeln som en vara) och humoristiskt (bord eller buttplugg?).

Även om yngre konstnärer snarare omfamnar än föraktar den pornografiska estetiken, är det tydligt att porrens villkor än i dag dikterats av män. Det finns till exempel enbart en representant för det lesbiska perspektivet bland verken.

Och varför känner jag ingenting särskilt av att exponeras för all denna nakenhet och sexuella aktivitet? Är det kanske så att vi egentligen behöver mindre porr i offentligheten, i stället för mer?

KONST

Art & porn

Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn

Till 12/1 2020

Sara Berg är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Här dömer Isak Skogstad ut lärarutbildningen

Isak Skogstad: Svensk skola måste fokusera på fakta och kunskap.