Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Unika klänningar som aldrig tidigare visats

Midjebandet var en signatur för Augusta Lundin, här en aftonklänning, 1913Foto: © Kristin Lidell, All Rights Reserved.
Augusta Lundin, aftonklänning i grått och rosa med snäckbroderier på livet.Foto: Foto: Ewa-Marie Rundquist / Ewa-Marie Rundquist
En miljö från utställningen på Thielska.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Hon skapade svensk haute couture för högreståndskvinnor vid förra sekelskiftet.

Philip Warkander ser Augusta Lundins kreationer på Thielska galleriet i Stockholm.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Berättelsen om Augusta Lundin (1840–1919) är spektakulär. Uppvuxen i Kristianstad, som dotter till en skräddare som lärde henne hantverket, utvecklade hon en affärsrörelse som på bara drygt tjugo år gick från att ha tre anställda till 180. Decennierna före förra sekelskiftet hörde inte det till vanligheterna för kvinnor. Hon var också en progressiv arbetsgivare som låg i framkant när det gällde arbetarnas rättigheter. Dessutom, och trots att hon själv inte talade ett ord franska, tillskansade hon sig ensamrätt att i Sverige sälja vidare mönster från världens första och då största haute couture-hus, House of Worth. 

På Thielska galleriet visas nu cirka 50 plagg, samtliga skapade av Lundin och hennes sömmerskor i ateljén vid Brunkebergstorg i Stockholm. Vissa har aldrig tidigare ställts ut, andra är för ömtåliga för att någonsin kunna visas igen. I ett rum finns ofärdiga och delvis uppsprättade plagg, som ett sätt att ge besökaren inblick i hantverksprocessen. Det unika är att dessa halvfärdiga plagg är original från tiden, sparade i ofärdigt skick för att kunna sys om enligt modets skiftande diktat. 

Utställningen lyfter fram de personliga kontakterna mellan Lundin och hennes klienter, vilket är utmärkande för den här typen av hantverk. Vi vet i dag inte bara var och när kläderna syddes utan också vilka som bar dem. På så vis är det inte bara en utställning om kläder, utan också om de kvinnor som gärna syntes i Lundins klänningar. 

Grevinnan Blanche Bonde med sonen Thord.Foto: Tjolöholms slottsarkiv

Att Blanche Bonde var djärvare och mer framåtblickande än den mer konservativt lagda Anna Beck-Friis blir tydligt när deras klänningar, tillverkade under samma period, ställs bredvid varandra. De olika bärarnas personligheter och livsstil kan fortfarande skönjas i plaggens skärning och siluett. 

Thielska har skapat en utställning som sätter in mode i ett kulturhistoriskt sammanhang, med en tematisk och smart rumsindelning, men som samtidigt är en vacker, skön och stämningsfull upplevelse i sig. Gå och se! 

 

MODE

Augusta Lundin. Sveriges första modehus

Thielska galleriet, Stockholm

Till 24/1 2021

 

Philip Warkander är fil doktor i modevetenskap och medarbetare på Expressen Kultur.