Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tiden har hunnit ikapp Elisabeth Ohlson Wallin

Konstverk från nya utställningen Id:trans. Foto: / ELISABETH OHLSON WALLIN
nya utställningen utställning ID:trans Foto: / ELISABETH OHLSON WALLIN
nya utställningen utställning ID:trans Foto: / ELISABETH OHLSON WALLIN
Konstnären Elisabeth Ohlson Wallin. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Konstkritiker Valerie Kyeyune Backström. Foto: OLLE SPORRONG

Fotografen Elisabeth Ohlson Wallins nya projekt utgår enbart från transpersoner.

Valerie Kyeyune Backström ser en viktig, men stagnerad, utställning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. En utställning kan vara viktig. Livsviktig, till och med. När "Id:trans" slår upp dörrarna på Dalarnas museum är det som första fotoutställningen i Sverige, mig veterligen, som utgår enbart från transpersoner på detta storslagna vis. Och detta i en tid där transpersoners själva existensberättigande anses utgöra en pikant sak för kultursidesfeminister att ifrågasätta.

"Id:trans" fyller flera salar, det är närmare 80 porträtt, både enkelt avskalade i svartvitt, i barocka guldramar med måleriskt filter, samt lite videoverk. Ett rum ägnas åt den typen av bibliska motiv som först gjorde Elisabeth Ohlson Wallin så känd med "Ecce Homo" för 20 år sedan.

Men bara för att en utställning är viktig blir den inte automatiskt bra.

Transpersoners historia

Kanske är en del att det är svårt att förstå målet. Vill man berätta om transpersoners historia, ta tillbaka historieskrivningen som så effektivt raderat ens existens? Varför är då exemplen så få och så uppenbara, varför stannar man vid Stonewallupproret och drottning Kristina?

Skapelsen, där Ohlson Wallin parafraserar Michelangelos fresk, ett förkroppsligande av hennes citat att "transpersoner är Guds gåva till mänskligheten" är, överdriven välmening till trots, ett rysligt konstverk. Som Gud och änglar svävar fyra avklädda människor i en gigantisk livmoder slarvigt konstruerad av några av photoshoppade granatäpplen, där förstorade reklamhallon vajar som svullna äggstockar på himlavalvet. Det är inte tillräckligt galet för att bli kitschigt kul, inte tillräckligt välarbetat för ett bli en hyllning eller ens intressant. Det är bara slappt.

Kittlande nakenhet

Nakenheten är återkommande i utställningen. Det är förstås kittlande för en fotografblick, liksom det är för det utomstående majoritetssamhället att fascineras över transpersoners könsorgan, och den underliggande andemeningen när man läser bilderna. Men man har större förväntningar på konstnärer som sägs vilja utmana fördomar, där väl även bildtraditioner borde ingå, att fundera över detta val.

Men utställningens största problem är inte det politiska. Det går utmärkt att göra ljuv konst utan att för den skull vara progressiv eller korrekt. Problemet är att det är så slarvigt. Det är så övertydligt. 

Kehinde Wileys precision

När den presidentporträtt-aktuella Kehinde Wiley leker med hovmåleriets form, så gör han det dels med en absolut teknisk precision och kännedom om historien, dels genom att hela tiden utmana och lägga in något nytt. När svarta män, i baggy jeans och keps, poserar som Napoleon på häst eller mjuka på divaner, upphöjs de, deras mänsklighet blir plötsligt nobel. Kort sagt: det händer något. Saker förskjuts. När Ohlson Wallin klär sina modeller i kasack och krås blir det inte subversivt, det blir en maskerad. 

I rummet med de bibliska motiven blir det smärtsamt uppenbart. Medan det hänt saker i konstvärlden, och i världen, de senaste två decennierna har tiden här stagnerat. Det finns ingen subtilitet, ingen mångtydighet, ingen poesi. Det som tidigare kanske var kittlande eller provocerande är nu bara banalt. Tiden har hunnit ikapp. Det här håller inte.

 

Valerie Kyeyune Backström är litteratur-och konstkritiker på Expressens kultursida. Läs fler texter av henne här.

 

KONST

ELISABETH OHLSON WALLIN

Id:trans

Dalarnas Museum, Falun

Till 13/5

 

LÄS MER: Elisabeth Ohlson Wallin: Transpersonen är Guds gåva till mänskligheten 

 

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång om feminismen efter metoo med Kajsa Ekis Ekman och Anna Hellgren. Kultur-Expressen finns även som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!