Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stramt och politiskt i årets vårsalong

Jane af Sandeberg, "World of flags".Foto: Liljevalchs
Oubieda Mualem, "Skogen".Foto: Liljevalchs
Valerie Kyeyune Backström.

Liljevalchs vårsalong hade i år fler sökande än någonsin.

Valerie Kyeyune Backström ser en stram utställning med fokus på måleri och återhållna uttryck.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. Vårsalongen är alltid vårsalongen: den till synes oändliga blandningen av högt och lågt, proffs och amatörer. Ändå är det en ganska stram utställning som möter oss i år, där fokus ligger på måleri och de mer skrikiga uttrycken tycks ha fått lämna plats åt det mer återhållna.

Visst finns det de utstickande elementen kvar på sina håll, som installationer av snusdosor och bladguldsförgyllda ekorrtassar, eller de underbara vaserna med måleri inspirerat av LSD-blotters och tatueringar. 

Annars är det en frisk mix av det figurativa och mer abstrakta måleriet, med en lätt övervikt åt konstskolsdoftande penseldrag. Jag fastnar istället för Kibandu Pello-Essos vemodiga ”En far” och Angelica Kristenson Aurelius självklara oljemålningar.

Även det politiska har sin plats, även om det knappast är utställningens fokus. Här finns Svenska Akademiens tomma stolar i lera, en daniusk knytblus i carraramarmor – men blir det inte roligare än så?

 

LÄS MER – Nils Forsberg om vårsalongen 2018 

Rekord i antalet sökande

Bättre är då den broderade ”Gullans jäsduk” av Stella Palm, lika kul som grotesk, balanserade på en tvetydighet mellan öppenhet och gräns, bullbakande gulltant och rassekärring, ett välkommen hem och stick tillbaka dit du kom ifrån. 

Ett annat exempel på lyckad politisk konst är den enorma installation kollektivet Forma ligger bakom, där varje liten rulle i det stora ramverket symboliserar en av de 17 000 afghaner som beräknas utvisas från Sverige. Verket tar självklar plats i rummet, det är vackert och mångbottnat och lyckas att med enkla medel förmänskliga alla de liv som i politiken reduceras till volym.

Skaparkollektivet Forma, "17 000".Foto: Liljevalchs

Trots att man i år slog rekord i antalet sökande med över tusen verk, längtar jag efter en större variation, kanske inte i uttryck men i medium. Nästa år hoppas jag en del av måleriet får ge vika för installationer, videoverk och skulpturer. Men det kräver ju i sin tur något av de sökande.

 

KONST

Vårsalongen 2019

Liljevalchs konsthall

Stockholm

Till 24/3

 

Valerie Kyeyune Backström är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.