Chiharu Shiota, Becoming Painting, 1994 © Chiharu Shiota Foto: Foto från en performance på ANU School of Art, Canberra, Australien.Chiharu Shiota, Becoming Painting, 1994 © Chiharu Shiota Foto: Foto från en performance på ANU School of Art, Canberra, Australien.
Chiharu Shiota, Becoming Painting, 1994 © Chiharu Shiota Foto: Foto från en performance på ANU School of Art, Canberra, Australien.
Installationsbild nedre etage "The Distance" av Chiharu Shiota Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseumInstallationsbild nedre etage "The Distance" av Chiharu Shiota Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum
Installationsbild nedre etage "The Distance" av Chiharu Shiota Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum
Ur installationer av Chiharu Shiotas. Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseumUr installationer av Chiharu Shiotas. Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum
Ur installationer av Chiharu Shiotas. Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum

Som att kliva in i ett blodomlopps mikrokosmos

Publicerad

Japanska Chiharu Shiotas installationer välver sig över rummen.

Johannes Björk ser sommarens utställning på Göteborgs konstmuseum.

KONST | RECENSION. En oöverskådlig, tät röd väv böljar och välver sig över den nedre av Göteborgs konstmuseums tre terrasser. Dess fästpunkter är svåra att lokalisera och flätverket i japanskan Chiharu Shiotas "The Distance", som har gett namn åt museets sommarutställning, tycks stundtals upplösas i en djupt röd dimma som snärjer in sig i ett tjog med stolar. 

Blodoloppets mikrokosmos

Om dessa håller väven på plats eller tvärtom är på väg att lyfta med densamma tycks för en sekund omöjligt att avgöra. Och kring dem löper en organiskt välvd gångtunnel som frammanar känslan av att befinna sig i såväl ett blodomlopps mikrokosmos som ett imaginärt fosforescerande makrokosmos.

 

LÄS MER – Julia Peirones "Girls, girls, girls" på Göteborgs konstmuseum 

 

Detta spel med motsatser – mellan det lilla och det stora, det sköra och det sublima – återkommer med konkret precision i "Where Are We Going?", där vita trådar faller från båtrelingar och bildar skrov utan köl. Tillsammans ställer de avgörande geoexistentiella frågor om förhållandet mellan plats och hem, mellan kroppslig närvaro och andlig avskildhet, en mellanvaro i vilken de dröjer lika självklart som svarslöst.

Sinnlig och symbolisk väv

Men det är ett dröjande som balanserar på en väldigt fin gräns. Å ena sidan skapar Shiotas storskaliga installationer en både sinnlig och symbolisk väv som överbrygger glappet mellan plats och hem, som poetiserar det välbekanta och härbärgerar det främmande. Å andra sidan – är de inte alltför förförande och estetiserade? Fångas de inte i den uppmärksamhetsekonomiska fälla där utställningars gestaltning formats av hur väl den lämpar sig för instagramflödet?

Nej, genom att knapphändigt men precist sätta in Shiotas konstnärskap i sitt historiska sammanhang navigerar utställningen runt dessa blindskär. Historiseringen vittnar om välgrundade konstnärliga och curatoriska avväganden, vilka får sommarens utställning på Göteborgs konstmuseum att lyfta.

 

 

Konst

CHIHARU SHIOTA

The Distance

Göteborgs konstmuseum

Till 30/9

AV JOHANNES BJÖRK

Johannes Björk är konstskribent.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Konsten att bli golvad av Marina Abramovic

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag