Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sinnenas triptyk

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

TILDA LOVELL | I follow you into the dark | Galleri Lars Bohman, Stockholm | Till 14/12

Med en sällsam fantasi upprättar Tilda Lovell ingenting mindre än en värld, en drömlik och fantastisk värld byggd av fragment.
De tre rummen på Galleri Lars Bohman bildar en triptyk av tre sinnestillstånd eller kretsar: först det nakna rummet med två gråvita monstruösa varelser, den ena ett självporträtt; sedan det stora bordet/scenen som ett kuriosakabinett av små, besynnerliga föremål och längst in en samling små fantasidjur kring en damm, hotfullt svart som olja, i ett landskap av papier mâché. Hantverket är minutiöst.
Vi trevar oss fram mellan burleskt och himmelskt, lek och melankoli, mening och gåta: teatern världen. Tilda Lovell arbetar sceniskt med en rekvisita som hon hittat här och där och med ett antal karaktärer som spelbrickor. Rollistan är hämtad från Hieronymus Boschs triptyk Lustarnas trädgård, så mättad med surrealism, alkemi, psykoanalys och apokalyps. Ur Boschs mäktiga världsförklaring har Lovell brutit ut ett antal fragment för att skapa sin egen värld, med ett ben i 1500-talet och ett annat i de drömmar som väntar på oss varje natt i tidigt 2000-tal.
Hennes metod får mig att tänka på Italo Calvino som i en av sina böcker kombinerade kort ur en tarotkortlek för att berätta historier. Kombinationerna är otaliga, berättelsen är inte lineär, den tar avstamp, växer, kortsluts och fortsätter i olika riktningar, börjar om. Det är till slut betraktaren som skapar sin mening och sammanhang i Tilda Lovells land.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!