Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Silverkuddarna stod i vägen för nazister

Haus-Rucker-Co, "Oase Nr 7", 1972 och The Yes, "Men SurvivaBall", 2006Foto: Daniel Zachrisson.
Elise Eeraerts, "Intruder (Stretched Cube)", 2018Foto: Daniel Zachrisson.
Tools for Action, "Mirror Barricade", 2016.Foto: Daniel Zachrisson.
Foto: TOMAS LEPRINCE

På Lunds konsthall visas en lekfull utställning där konst samspelar med teknik.

Conny C-A Malmqvist ser uppblåsbara föremål som är både konst och aktivism.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Gissa om nazisterna blev paffa då det dök upp en massa människor med gigantiska uppblåsbara silverfärgade kuddar och ställde sig i vägen för dem. Kuddarna blev till en vägg som hindrade deras marsch. Aktionen fick namnet ”Spegelbarrikad” och genomfördes 2016 av konstnärsgruppen Tools for action i Dortmund, som då var ett fäste för nynazister. Det var konst som lek och blodigt allvar. På Lunds konsthall visas nu ett antal av de silvriga kuddarna, som också kan ses som skulpturer, samt en film som skildrar aktionen. 

I den stora salen får man se upp. En geometrisk figur svävade runt i rummet likt ett rymdskepp i ett tyngdlöst rum. Det är Elise Eeraerts ”Intruder (Stretched Cube)” som får publiken att backa undan.  

Utställningen ”Svävande utopier” innehåller både historiska och samtida verk och visar hur både aktivister och konstnärer har använt sig av uppblåsbara föremål. Men eftersom många av föremålen och aktionerna inte skapats för konsthallar eller gallerier får vi som publik ibland nöja oss med dokumentationer: fotografier och filmer. Ofta är de högintressanta. Ett fotografi visar pionjären och suffragetten Muriel Matters som 1909 seglade i väg med ett luftskepp över London med texten ”Votes for women” på ballongen. Ombord hade hon en laddning med 24 kilo flygblad som hon lät singla ner över staden. 

En invändning man kan ha är att allt som visas inte är konst. Men även om det inte var konst då, kan det tolkas som det nu, eftersom vårt samtida konstbegrepp lätt fångar in Muriel Matters ballongfärd och liknande aktioner. 

 ”Svävande utopier” är en lekfull utställning där konst och teknik samspelar. Den knyter samman 1960- och 70-talens Fluxus och situationisternas aktionskonst med den samhällsengagerade samtidskonsten. Och det är inte någon lättköpt vänsterpropaganda, utan fantasifulla skapelser och aktioner som ofta ägde rum utanför konstinstitutionerna. 

 

Konst

SVÄVANDE UTOPIER

Lunds konsthall, till 15/11

 

 

Conny C-A Malmqvist är kritiker på Expressen Kultur.