Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så avbildas svarta i svenska konsten

Salad Hilowle, "Vanus labor", 2021-
Foto: Björn Strömfeldt / Konstakademien
Foto: Björn Strömfeldt

Salad Hilowle undersöker hur svarta personer har avbildats i svensk konst.

Therese Bohman finner en poetisk utställning utan förenklingar. 


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. David Klöcker Ehrenstrahls ”Vanus Labor” från slutet av 1600-talet är en besynnerlig målning. Den föreställer sex ljushyllta små barn som tvättar ett sjunde, svart barn. Av Länsmuseet Gävleborg, där den hänger, presenteras den som en sedelärande bild, en illustration av titelns ”förspilld möda”, med den underförstådda betydelsen att syftet med tvättandet är att det svarta barnet ska bli vitt.

Salad Hilowle, "Vanus labor", 2021.
Foto: Björn Strömfeldt. / Konstakademien

För Salad Hilowle, som själv växte upp i Gävle, var mötet med bilden inte så entydigt. Han beskriver det som att han för första gången såg någon han kunde identifiera sig med i svensk konsthistoria. Kanske, menar han, kan man dessutom tolka de vita barnens tvättande som ett uttryck för omsorg.

Det finns en individ bakom klichéerna.

Målningen har fått ge namn åt den lilla utställning som just nu visas på Konstakademien i Stockholm, som en del av Bernadottestipendiet som Hilowle tilldelats för sitt arbete med att undersöka hur svarta personer har avbildats i svensk konst. Här ligger fokus på 1700-talet, och under sina efterforskningar har Hilowle bland annat funnit tre svarta män som var inskrivna vid Konstakademien vid den tiden. De representeras av var sin gipsmedaljong, där deras namn också kan läsas.

Foto: Salad Hilowle

I en film gestaltar konstnären själv Badin, den svarte man som växte upp vid hovet hos drottning Lovisa Ulrika. Andra scener utspelar sig på Länsmuseet Gävleborg, där en helt svart konstpublik betraktar Ehrenstrahls målning. Alltsammans visar både på hur den som avviker alltid fått bära samtidens projektioner, och att det finns en individ bakom klichéerna.

”Vanus Labor” är en mycket lyckad fortsättning på Salad Hilowles projekt (där en tidigare del kunde ses på Kungliga konsthögskolans avgångsutställning i höstas), dessutom med en läsvärd katalog. Det är poetiskt och vackert, utan förenklingar och självklarheter. En liten pärla till utställning.



KONST

SALAD HILOWLE

Vanus Labor

Konstakademien, Stockholm

Till 14/3


Therese Bohman är författare och kritiker på Expressens kultursida.



Lyssa på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=79573&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.

KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.