Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rolig, cool och nyfiken – trots hysteriska regissörer

Magnus Florin. Foto: STEFAN TELL / BONNIERS
Gunilla Palmstierna-Weiss, ”Skogen”, från ”Macbeth”, 1967. Foto: ALBIN DAHLSTRÖM / MODERNA MUSEET
Gunilla Palmstierna-Weiss, ”Häxa”, från ”Macbeth”, 1967. Foto: ALBIN DAHLSTRÖM / MODERNA MUSEET
Gunilla Palmstierna-Weiss, skiss till scenografi, ”Viet Nam diskurs”, 1967. Foto: ALBIN DAHLSTRÖM / MODERNA MUSEET

Scenografen och kostymtecknaren Gunilla Palmstierna-Weiss sammanfattar sitt arbete under två decennier med ett retrospektiv på Moderna museet.

Magnus Florin ser en utställning där det visuella hantverket bakom uppsättningar av Ingmar Bergman och Peter Weiss synliggörs.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. I William Shakespeares ”Macbeth” vänder Gunilla Palmstierna-Weiss ut och in på ett torn. Det öppnar sig när Lady Macbeth sakta närmar sig prinsarna, som inte ska få leva. Och sluts sedan långsamt under deras dödskamp.

Tornet stod på en liten vridscen i uppsättningen på Schillertheater i Berlin 1965, i spiralform med sluten yta och glupande inre. Jag ser det i modell på utställningen ”Tecknade scener 1964-84” på Moderna museet i Stockholm. Det är på en gång otäckt och betagande. Enkelt och begripligt som en roddbåt, mjukt format som när någon drar en sjal om sig. Och samtidigt olycksbådande som tortyrinstrumentet järnjungfrun med dess taggiga innanmäte. Shakespeares blodiga drama trängde sig på efter nazismen, Förintelsen och kriget.

Utställningen presenteras i Pontus Hulténs visningsmagasin. Ytan sätter ramen – Gunilla Palmstierna-Weiss första separatutställning på Moderna museet är ingen omfattande retrospektiv, men ett minneskabinett med ting från två decennier, där ”Kung Lear” 1984 och ”Marat/Sade” 1964 är ytterpelare. Med de uppsättningarna är hennes två främsta samarbetspartner nämnda, Ingmar Bergman och maken Peter Weiss. Invid dessa två ordningsmaniska och psykosomatiska hysteriker framstår Gunilla Palmstierna-Weiss som rolig, cool, nyfiken, glatt sarkastisk och lugn i stormarna.

Jag går min promenad bland keramiska objekt, scenografimodeller och kostymskisser och tänker att de utmärks av närhet till handen och materialet. Hon fick sin utbildning i det keramiska och skulpturala hantverket, och jag har inte förut tänkt på hur trogen hon är det även i senare samarbeten med ateljéer och verkstäder.

Med Bruegel som utgångspunkt

Kostymteckningarnas intimitet får mig att minnas något hon berättat: hur hon som ung assisterade på Rijksmuseum i Amsterdam vid monteringen av den legendariska 1400-talstapeten ”Damen med enhörningen”. På nära håll fick hon hålla i väven, vända på den och undersöka konstruktionen.

De inbjudna curatorerna Emily Fahlén och Asrin Haidari – senast konstnärliga ledare för Luleåbiennalen – mötte Gunilla Palmstierna-Weiss vid ett arbete på Tensta konsthall 2016 kring ”Viet Nam Diskurs”, paret Weiss dokumentärdrama med Frankfurtpremiär i mars 1968. Deras utställning har två perspektiv, mer parallella än förenande. Det ena är aktualiserande – med konsten som produktion, social och politisk händelse i tid och rum. Det andra är estetiskt, med verken lämnade i fred, en stund fritagna från sina forna sammanhang.

Lady Macbeth sträcker ut sin långa hals och meddelar med en gest ett budskap som ännu är under tolkning. Kungen tyngs av sin mantel. Häxorna är natur och väsen, tankens frånsida. 

En utgångspunkt för scenografin till ”Macbeth” var Bruegels ”Babels torn”, bevarad i två målningar, en av dem i Rotterdam där Gunilla Palmstierna-Weiss som tolvåring var med om de utplånande bombningarna av staden i maj 1940.

I slutscenen av ”Macbeth” sjunker tornet ihop. Nya tider väntar.

 

KONST

GUNILLA PALMSTIERNA-WEISS

Tecknade scener 1964-1984

Moderna museet, Stockholm

Till 29/9

 

Magnus Florin är författare, dramatiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!