RECENSION. I en lång intervju med curatorn Mathias Ussing Seeberg i Louisianas utställningskatalog säger Alex Da Corte: ”Jag har inte en enda originell idé i mitt huvud, jag är helt värdelös. Jag är ett fan. Jag älskar konst och jag älskar mat och jag älskar film och musik och jag älskar att konsumera saker som en duktig amerikansk pojke ska”.
Det är en både bra och orättvis sammanfattning av den venuzelansk-amerikanske konstnärens första stora retrospektiv i Europa: ”Mr Remember”. Titeln har han valt själv. Den anspelar på den nostalgi, hågkomst, barndom och det slingrande minnesarbete som utgör grunden för verken.
Allting bygger på samplade referenser till litteratur, konst, film och musik och ser ut som ett pastellfärgat Disney-universum. Så ville Da Corte också jobba för Walt Disney Studios en gång i tiden.
Istället blev han en av de mest hajpade, hyfsat unga (han är född 1980) konceptuella konstnärerna just nu. Han arbetar med allt från video och skulptur till måleri och installationer. Men framför allt är detta en multisensorisk utställning, helt i linje med den amerikanska extra allt-ideologin.
Väggarna är målade i tuggummirosa, syrenlila och orange, golven har fått geometriska mönster och överallt lyser neonlampor. Från de olika videoinstallationerna hörs ljud och nästan varje rum har dränkts i en doft som korresponderar med verken.
Som i det första rummet, fyllt av objekt och stora skulpturer som påminner konstnären om hemma. För Da Corte är det Philadelphia och ett av de mest signifikativa verken är den gåsprydda logga som tillhör det lokala närlivset Wawa. Vända upp och ner bildar bokstäverna ”Mama”.
Doften är: apelsin. I andra rum doftar det ros, kanel, mint.
Längre in visas hans videoverk ”Easternsports” på fyra skärmar, även det fullt av referenser till hemstaden. I mitten ligger apelsiner utspridda över en luddig matta. Doften är: apelsin. I andra rum doftar det ros, kanel, mint.
Detta är lättillgänglig konst. Att gå runt i denna färgmättade popkonstvärld får mig stundtals att känna mig som en seriefigur själv och även utan förkunskaper är det ett läckert landskap av amerikansk populärkultur – om än lite banalt? För det är först när man läser informationsskyltarna som man greppar djupet, intellektet och den ofta vindlande arbetsprocessen.
Videoinstallationen ”The superman” har sin upprinnelse i ett fotografi av Eminem framför ”Mona Lisa”. Da Corte trodde först att det var han själv på bilden, vilket ledde till ett flera år långt projekt där han personifierade rapparen. I en av filmerna sitter han i blekt snaggat hår och äter en skål flingor, som en blinkning till den danska dokumentärfilmen ”66 scener fra Amerika” där Andy Warhol äter en hamburgare.
Just missförstådda och marginaliserade personer är ett återkommande tema. Här finns häxan, den queera pojken, Arthur Rimbaud och Picassos ”L'ascète”. Da Corte gestaltar dem ofta själv, som ett sätt att pröva sin egen identitet.
Några av verken är skapade specifikt till utställningen. Bland annat ”Mouse museum (van Gogh ear)”, som är en hyllning till Claes Oldenburgs Musse Pigg-formade ”Mouse museum” från 1972. Här saknar byggnaden ett öra.
Och så ”Well for sensitive boys”, en brunn som inte ser mycket ut för världen men som är en subtil hyllning till alla känsliga pojkar som inte passar in i leksaksindustrins snäva genusideal. Alex Da Corte säger: var vem du vill. Och han gör det smart.
KONST
ALEX DA CORTE
Mr Remember
Louisiana, Humlebæk
Till 8/1 2023
Sara Berg är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.
Månens sällskap: I bröllopsvalsens virvlar
https://embed.podplay.com/manens-sallskap-1449/i-brollopsvalsens-virvlar-132994/light?platform=podplayPODCAST. Om bröllopsfesten som alkemisk process. Och om att låta rörelsen vägleda tanken. En sökande podd från Expressen Kultur. Om samtidskultur, mytologi, religion och själva livsvillkoren för att vara människa. Med Eric Schüldt och Natalie Lantz.