Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Är svenska kungahuset på väg att få kulturintresse?

Alice Aycock.Foto: Johan Lindskog.
Alice Aycock, ”Hoop-La”, 2014.Foto: Sothebys/Galerie Thomas Schulte.
Therese Bohman.

Det svenska kungahusets intressen förknippas ofta med sport och fritid.

Therese Bohman finner nu ett lyckat insteg även på konstavdelningen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Som en av sannolikt få rojalister i kulturvärlden har jag länge tyckt att det är tråkigt att det svenska kungahuset aldrig har uppvisat något större kulturintresse i offentligheten. Skog, mark och idrott är för all del förebildliga sysselsättningar, men nog hade det varit trevligt med ett lite mer aktivt förvaltande av arvet efter Gustav III

Kanske är det på väg att förändras nu när den nybildade Prinsessan Estelles kulturstiftelse öppnar sitt första arrangemang: En utställning kring Djurgårdsbrunnskanalen med den amerikanska skulptören Alice Aycock

Tacka de tre rådgivarna

Den består av sex stora skulpturer från Aycocks projekt ”Turbulence”, vid en första anblick lika varandra, men med olika personlighet och inspirationskällor. Någon påminner om virvlande vatten eller vind, en annan om flygplansmotorer, en tredje om karuseller. Centrifugalkraften är det gemensamma temat, och de komplicerade konstruktionerna tycks ibland nästan trotsa tyngdlagen.

Alice Aycock har varit verksam sedan 1970-talet och har visats i prestigefulla sammanhang som vid Venedigbiennalen och på Documenta i Kassel. Den konstnärliga nivån kan man antagligen tacka de tre rådgivarna till stiftelsens initiativtagare Prins Daniel för: Richard Julin, Iris Müller-Westerman och Lars Nittve

Allt är finansierat av privata donationer

Det erbjuds gratis katalog och guidade turer, audioguide och ett program för barn, vilket gör att det hela befinner sig på en ambitionsnivå som sannolikt är få mindre aktörer i konstvärlden förunnad. Att allt är finansierat av privata donationer säger något om dessa donatorers ekonomiska kapacitet.

Och av omständigheter ingen hade kunnat förutse hamnar Alice Aycock-utställningen oerhört rätt i tiden: Utomhuskonst som handlar om att betvinga naturen, det är som skräddarsytt för en Coronasommar både i tematik och utförande.

Kanske vågar man hoppas på att det hela är början på ett generationsskifte inom kungahuset, även när det gäller intresseområden.  

 

KONST

ALICE AYCOCK

Djurgården, Stockholm

Till 27/9.

 

Therese Bohman är konstredaktör på Expressens kultursida.