Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

På konstrunda i det exklusiva varuhuset

Foto: PRIVAT
Dandy Gum Flags: Jealousy and Envy 2019 Series of 16 prints on archival paper 16 prints. Foto: Carl Henrik Tillberg

På Market Art fair visar galleristerna upp konstmarknaden.

Hanna Johansson får känslan av ett exklusivt varuhus.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. Att stiga in på Liljevalchs konsthall under Market påminner om att besöka ett exklusivt varuhus. På väggarna är Qatar Airways och Goldman Sachs logor målade, liksom en maffiadoftande reklamtext i versaler från ett konstförsäkringsföretag vars passion är att skydda konst från skador, stölder och förlorat marknadsvärde. Här presenteras en mängd konstnärskap, välkända namn som Ólafur Elíasson och Per Kirkeby sida vid sida med mindre etablerade konstnärer, och i pressmaterialet kan man läsa att mässans nordiska fokus uppskattas av besökarna då nordiska konstnärer är ”högt värderade på den internationella konstscenen just nu”.

Interiör från Market Art Fair. Foto: Liljevalchs.

Jag försöker inte göra mig lustig över den av pengar så djupt genomsyrade inramningen, det vore en märklig poäng att plocka – den kommersiella konstvärlden är kommersiell! – men kanske sätta ord på något. På Market påminns jag nämligen om när jag jobbade på just ett varuhus i tjugoårsåldern. Jag hade instruerats i samma slags artiga, svala bemötande som man kan få här, av gallerirepresentanter som frågar om man undrar något, berättar om tekniker och om konstnärens praktik, lämnar prisuppgifter till den köpsugne. 

Inga prislappar

På parfymavdelningen där jag jobbade sysslade vi inte heller med prislappar, utan skulle någon handla fick de med väl avvägt minspel fråga vad sakerna kostade. Ofta stod jag ändå och pratade (i rena säljtermer alldeles för länge) med folk som inte skulle handla; dels för att jag hade tråkigt, dels för att det i denna brinnande pissvärld kan förgylla ens dag att åtminstone ha luktat på en god parfym. 

Ett eget hörn med verk av Samson Kambalu. Foto: Carl Henrik Tillberg

Liksom på ett varuhus är intrycken på Market ofta överväldigande; då är det särskilt imponerande när någon av utställarna lyckas skapa en egen liten värld i sitt hörn av konsthallens väldiga rum. Galerie Nordenhakes presentation av Samson Kambalus utställning ”Nyasaland / Analysand” är ett sådant exempel. Analysand är ordet för den som genomgår psykoanalys, men också ett anagram av Nyasaland, det tidigare brittiska protektorat som 1964 blev den självständiga staten Malawi, där Kambalu är född. 

I kontrast till det målerifokus som dominerar Market spretar ”Nyasaland / Analysand” med videoverk, textil, kartong-cutouts och geometriska prints som effektivt rycker besökaren ur sin ”nej, jag bara kollar lite”-dvala. 

Yngvild Saeters verk. Foto: Galleri Andréhn-Schiptjenko.

Ett annat är Andréhn-Schiptjenkos bås där norska Yngvild Saeters verk, tillsammans med svartlackerade möbler och golv, bildar en suggestiv helhet. Skulpturer i lack och fuskpäls med piercings och nitar för tankarna till motorcyklar eller skelettdelar, bäcken, en livmoder, masker; det är hårt och våldsamt, vackert och komiskt.

Jag tar med mig de intrycken som den kvardröjande doften från en pappersbit i fickan av en parfym jag inte kommer att ha råd med. 

Konst

Market Art Fair

Liljevalchs konsthall, Stockholm

12/4-14/4

Hanna Johansson är kritiker på Expressen Kultur.

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen.