Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Originell konst föds sällan på medelklassens skolor

Judith Scotts konst visas på Malmö konsthall. Foto: RYAN WHELAN
Conny C-A Malmqvist. Foto: TOMAS LEPRINCE

Conny C-A Malmqvist ser en stjärna som gjorde mästerverk mot alla odds.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. Född med Downs syndrom, autistisk och dessutom döv efter en scharlakansfeber. Som barn inspärrad på en institution för unga med psykisk funktionsnedsättning. Ingen ideal bakgrund för en stjärnkonstnär. Hursomhelst var detta ödets lott för Judith Scott (1943-2005).

Från Venedigbiennalen till Malmö

Scott är utgångspunkten för Malmö konsthalls nya utställning. Förra året kunde man se hennes verk på Venedigbiennalen. Nu visas hon för första gången i Sverige. Hennes skulpturer är ett slags abstrakta, tredimensionella teckningar. Istället för färgpennor använder hon garntråd och textilremsor i olika färger som hon lindar runt olika objekt. Vad gömmer sig där under ytan? Hon var ökänd för att norpa saker från sina arbetskamrater när hon jobbade på Growth Art Center i Oakland (som bedriver konstterapi med personer med psykisk funktionsnedsättning). Saker som sedan hamnade inuti hennes färgstarka, mumieliknande skulpturer.

Kafka och Duchamp inspirerar

Utställningens namn är hämtat från Kafkas novell ”Familjefaderns bekymmer”. En ”odradek" är en levande varelse som består av en samling slarvigt ihopsatta trådar. Curatorn Francois Piron har valt att visa verk av konstnärer som ofta arbetar med upphittade, trashiga saker.

Som stora kuddar på konsthallens golv. Nairy Baghramian har en skojig titel på dem, ”Fluffing the Pillows E”. Och den som inte riktigt tycker att detta är någon konst kan kolla in Katinka Bocks oformliga keramikfat som hon placerat på ett elektriskt element. Vattendroppar faller från taket och träffar det stekheta fatet. Hon kallar ”skulpturen” för ”Hot fountain”. En blinkning till Duchamp?

Utställningen spretar och trådarna löper åt olika håll. Jag hade hellre sett en separatutställning med Judith Scott. Det är hon värd, hennes liv och verk visar att den kreativa gnistan kan finnas överallt. Medelklassbakgrund och drillning vid en konsthögskola kan snarare vara ett hinder för att bli en originell konstnär.

 

KONST

Odradek

Malmö konsthall

Till 6/5

 

Conny C-A Malmqvist är kritiker på Expressens kultursida.

I video-spelaren ovan visas senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång med PM Nilsson och Göran Greider om bildningskultur och folkhälsa för barn. Programmet finns också som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!