Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ni måste öppna era hjärtan här

Phoebe Boswells "Rapture". Foto: HENDRIK ZEITLER / GÖTEBORGS KONSTHALL
Installationsvy från Phoebe Boswells "Here" på Göteborgs konsthall Foto: HENDRIK ZEITLER / GÖTEBORGS KONSTHALL
Hanna Johansson är kritiker på Expressens kultursida. Foto: PRIVAT

Kenyanska konstnären Phoebe Boswell utforskar existensens materiella gränser.

Hanna Johansson ser en utställning som kräver att hjärtat är med.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. I lilla salen på Göteborgs konsthall bultar ett brustet hjärta i en svartvit film. Jag menar ett bokstavligen brustet hjärta. Det tillhör den kenyanska konstnären Phoebe Boswell, som efter en traumatisk händelse där hon förlorade synen på ena ögat drabbades av en särskild sorts hjärtinfarkt.

Det här verket, ”A broken heart”, ringar in ett övergripande tema i Phoebe Boswells soloutställning ”Here”. Det är vad man, med en kanske lite banal formulering, skulle kunna kalla vad det är att vara en människa i världen. Vad seendet, kärleken eller sorgen kokar ner till rent fysiskt: ett öga som blöder, ett skadat kranskärl. Ofta avhandlar Boswell stora skeenden i sin konst, frågor som migration, segregation, kvinnors livsvillkor, hem och tillhörighet, men hon återkommer ständigt till de materiella gränserna för vår existens.

Göteborgs spårvägar

I stora salen visas den monumentala teckningen ”Tramlines” från 2015, påbörjad under ett residens i Göteborg då Boswell reste med spårvagn genom stadens blodsystem. Hon har detaljrikt återskapat ett minnesmärke efter Hussein Chit, skjuten till döds på Vår krog och bar i Biskopsgården i mars samma år. Skylten med hans namn och födelsedatum hade skrivits med en penna som tycktes börja få slut på färg. Konturerna blev tunna på vissa ställen.

En dålig penna är en minimal detalj i den större berättelsen om sorg och förlust, men också den en påminnelse om tillvarons villkor: alla dessa objekt som överlever oss, all den triviala frustration som tränger sig på när det passar som sämst.

”Here” är en nästan helt och hållet svartvit utställning med teckningar i kol och blyerts, sotiga filmer. Materialiteten är påtaglig och det finns mycket att se i varje rum, som är på gränsen till belamrade – i lilla salen ryms 14 verk – men snyggt tematiskt hopknutna. Jag rekommenderar den som besöker konsthallen att stanna länge, verkligen använda ögonen. Och hjärtat. 

 

 

KONST

PHOEBE BOSWELL

Here 

Göteborgs konsthall

Till 14 april 

 

Hanna Johansson är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. 

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!