Nationalmuseum borde lägga krutet på annat

Interiör från "Scandinavian design & USA" på Nationalmuseum i Stockholm.
Foto: Anna Danielsson / Nationalmuseum
Therese Bohman.
Foto: YLWA YNGVESSON

Therese Bohman besöker Nationalmuseums nya utställning och kan inte låta bli att drömma om ett designmuseum.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Begreppet ”Scandinavian design” myntades på 1950-talet, i ett lyckat försök att marknadsföra konsthantverk och bruksföremål från Skandinavien i USA. Men kopplingen mellan Skandinavien och USA på formgivningens område tog sin början tidigare, med de hundratusentals migranter som sökte lyckan västerut. Många av dem tog med sig skandinaviska hantverkstraditioner till sitt nya hemland.  

Nationalmuseums sakligt betitlade ”Scandinavian design & USA” speglar det designutbyte som skedde mellan 1890 och 1980 i en ambitiös och omfångsrik utställning. Allra mest imponerar de svenska kvinnliga textilformgivarna, som Lillian Holm, Ann-Mari Forsberg och Ingrid Dessau. Den senares draperi ”Manhattan” är nästan hypnotiserande med sina glittrande, stiliserade skyskrapor. 

Ingrid Dessaus ”Manhattan” (1953).
Foto: Åsa Lundén / Nationalmuseum

Annat är grundligt exploaterat sedan tidigare: Josef Frank-tyger, Stig Lindberg-porslin och Hans Wegner-stolar. Kanske är det intressantare för de amerikaner som kommer att se utställningen när den turnerar vidare nästa år. 

USA stod för ett annat slags modernitet.

Överlag är utställningen som bäst i det som berättas utanför själva föremålen. Om design som politik och diplomati, och som ett sätt att bygga drömmar på båda sidor Atlanten. Skandinavisk formgivning signalerade vid 1900-talets mitt jämlikhet och progressivitet – värden som Jackie Kennedy hoppades utstråla när hon klädde sig i en Marimekko-klänning. USA stod för ett annat slags modernitet, representerad av krom, plast och pastell, som kom i form av Hollywoodglamour och strömlinjeformade bilar.

Det är inga direkt djuplodande insikter som förmedlas, men det är en snygg och välgjord utställning. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på den gamla debatten om ett designmuseum i Stockholm, och att ”Scandinavian design & USA” är ett typiskt exempel på en utställning som hade känts mer logisk i en annan lokal. Så kunde Nationalmuseum lägga krutet på det de är unika om i Sverige – konstutställningar på internationell nivå.



FORMGIVNING

SCANDINAVIAN DESIGN & USA

Nationalmuseum, Stockholm

Till 9/1 2022



Therese Bohman är författare, kritiker och konstredaktör på Expressens kultursida.



”Plötsligt blir det mycket skitsnack om henne”

KULTURKRIGET. Dirigenter är föremål för så många föreställningar om det stora geniet att det verkar omöjligt för en kvinna att nå samma upphöjda position. 

Operasångerskan Anna Larsson och konserthuschefen Stefan Forsberg diskuterar den sista manliga bastionen.