Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Modernas initiativ visar att civilisationen fortsätter

Therese Bohman.
På grund av coronakrisen stänger Moderna museet tillfälligt.
Foto: Naina Helén Jåma/TT / NAINA HELEN JAMA /TT NYHETSBYRAN

Många svenska museer, bland annat Moderna museet och Nationalmuseum, stänger tillfälligt med anledning av coronaviruset. 

Therese Bohman gläds åt kreativa lösningar från beständighetens väktare.  

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Inget gör mig så trygg som känslan av beständighet. Det är till exempel därför jag gillar kungahuset: det liksom bara pågår. Sannolikt är jag inte ensam om att känna så. Tänk bara på upprördheten som förändringar i jultraditioner brukar orsaka i folkdjupet. 

Museer är en annan av de där sakerna som man förväntar sig bara ska pågå. Bekanta lokaler, verk som känns som gamla vänner. Men när en tillfällig stängning av museum efter museum nu blivit oundviklig, har kreativa nya lösningar uppstått. Moderna museet började tidigare i veckan med något de kallar soffvisningar: Klockan 12 varje dag håller en av museets anställda en runt tio minuter lång visning av ett eller flera verk ur samlingarna, live på Facebook och Instagram (missar man tolvslaget finns de att se även i efterhand). Tittare kan kommentera och ställa frågor.

Att ta del av att en kunnig person berättar om något på ett engagerat och engagerande sätt är bland det bästa som finns.

Hittills har man kunnat ta del av Lena Cronqvists ”Förortsmadonna”, två verk av Vija Celmins, några av Cindy Shermans ”Film stills” samt Sigrid Hjerténs ”Ateljéinteriör” och ”Den röda rullgardinen”. Och därmed även fått sig till livs snabblektioner i expressionismens bildkomposition, Madonnabilder och postmodernismen. ”Existerar självporträtt överhuvudtaget om alla alltid spelar roller?”, frågar en tittare angående Shermans iscensatta foton och lyfter det hela ytterligare en nivå.

Själva produktionen är än så länge ganska skakig – i onsdags tog det flera minuter innan bilden var på rätt ledd, och ljudet är dåligt. Samtidigt känns det som att svajig teknik liksom ingår i det spontana konceptet. Guiderna tillåter sig dessutom att vara subjektiva och med entusiasm hävda att just de verk som de har valt tillhör museets finaste.

Att ta del av att en kunnig person berättar om något på ett engagerat och engagerande sätt är bland det bästa som finns. Moderna museets initiativ signalerar dessutom att världen – och civilisationen! – fortsätter, trots de extrema omständigheterna. Att inge den känslan har sällan varit viktigare än nu. 


Therese Bohman är konstredaktör på Expressens kultursida.