Market och Supermarket / Stockholm

Publicerad
Uppdaterad
Stora, tekniskt fulländade landskapsfotografier. Abstrakt måleri i utsökt klara färger. Bebishuvuden i brons. Blomstermåleri.
När elitkonstmässan Market slår upp sina stånd på Konstakademien för tredje året saknas det inte grejer att beundra. Det mesta är fantastiskt snyggt gjort. Inte en taskig inramning eller fnasig video så långt ögat når.
Allt, från Denise Grünsteins mystiska regnskogar till Wim Delvoyes tatuerade sugga, genomsyras av samma gedigna hantverk, samma visuella finkänslighet.
De som klagar över att konsten inte är vacker nu för tiden har fel. Beauty is back in business. Åtminstone här, i gallerikonstens högre division.
Liksom naturen. Träd, landskap och djur överallt. Oberörda av växthuseffekten. Bilder att vila i, glömma samhällets stök. Hur var det han sa, Matisse: konsten som en skön fåtölj?
Provokationen är passé. Och det mest politiska här är väl Martin Wickströms målerisvit med utgångspunkt i ett foto från sexdagarskriget. Men den är framförallt snygg, som en spionthriller från 60-talet.
De här galleristerna känner sina kunder. Och 2000-talets bourgeoisie vill inte bli chockad. Den vill bli smekt.

Alternativmässor blir sällan mer än billigare, lite sämre upplagor av fina huvudmässan. Men konstnärsdrivna Supermarket, som nu lämnat Konstnärshuset för större och mer flexibla lokaler på Kungsholmen, är verkligen något annat.
Visst, här finns både revolutionsnostalgi, pubertal punkgestik och en del taskigt måleri. Men också en större internationalism, med konstnärssammanslutningar från Gdansk, New York, Montréal, Warszawa, Berlin, Köpenhamn…
Och ett annat engagemang i sakernas tillstånd.
Rörande, som Norbert Kimmels miniminnesmärke över World Trade Center, i rökelse.
Skakande, i all enkelhet, som i Emma Hammaréns avfotograferade sms-växlingar från dagen för bombattentatet i London.
Tankeväckande, som i Marjolijn Dijkmans kronologiska videokollage med filmiska framtidsvisioner.
Och i katalogen går projektledaren Pontus Raud till storms mot alliansens kulturpolitik. Bara en sån sak.
Inte vet jag om det förändrar världen. Men det är rätt kul.

FOTNOT: Market och Supermarket är öppna i dag och i morgon.
Mårten Arndtzén
Mårten Arndtzén
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag