Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kvinnliga surrealister säger mer än manliga

Jane GraverolFåfängans skola, 1967Olja och collage på träfiberplattaFoto: © Jane Graverol / VISDA 2020 Foto
Claude Cahun Självporträtt (”Du får inte kyssa mig ... Jag övar”), ca. 1927Foto: © Claude Cahun

Danska Louisiana ägnar sin nya utställning åt de kvinnliga surrealisterna.

Sara Berg föreställer sig det fantastiska med att ha varit kvinna då.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Att återupptäcka kvinnliga konstnärskap ligger i tiden. Efter succén med Hilma af Klint, är det nu dags för en annan grupp: surrealisterna. På danska Louisiana är sommarens fylliga och färgstarka samlingsutställning vigd åt konstriktningens ”fantastiska kvinnor”. När utställningen stängde i Frankfurt i början av juli hade den, trots ett långt corona-avbrott, haft hundratusen besökare och fått massor av press. Jag är säker på att den kommer att väcka stor uppmärksamhet även här.

Undertiteln är ”surrealistiska världar från Meret Oppenheim till Frida Kahlo”. Att locka med kända namn är så klart smart i marknadsföringssyfte, men behållningen är ändå de många mindre namnkunniga konstnärer som presenteras. Var och en – ett trettiotal totalt – har fått sin egen avdelning i de korallröda och plommonlila rummen: européerna först, sedan Mexiko och USA.

Frida Kahlo, Den lilla hjorten, 1946. Olja på masonit© Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museum Trust / VISDA 2019Foto: Foto: Nathan Keay, © MCA Chicago

Hängningen är pedagogisk utan att bli stel och lyfter fram individernas särart samtidigt som den sammanhållande tematiken blir tydlig. Jag, som inte är speciellt förtjust i manliga surrealister, hänförs av de över 250 intrikata och egensinniga verken. De har alla någonting att säga.

De var ofta mångsysslare och intresserade sig för litteratur, journalistik, naturvetenskap, ockultism och psykologi.

Det måste ha varit fantastiskt att vara kvinna i de surrealistiska kretsarna i mitten av 1900-talet. Rörelsens nav var grundaren André Breton och kring honom samlades inte bara konstnärsmän som Dalí, Magritte, Miró och Ernst, utan även ett flertal kvinnor. Först som musor och modeller, successivt som självständiga konstnärer. De var ofta mångsysslare och intresserade sig för litteratur, journalistik, naturvetenskap, ockultism och psykologi.

Bridget Tichenor, ”Specialisterna”, 1956 Olja på masonit.Foto: © Bridget Tichenor

Många kom från välbärgade hem, som Eileen Agar, Bridget Tichenor, Leonora Carrington och svenska Greta Knutson, andra från konstnärsfamiljer. De var feminister som tröttnat på den manliga blicken och på samtidens snäva könsroller, de längtade efter förändring. Återkommande motiv är självporträtt, djur som symboler för transformation och demontering och ihopsättande av den kvinnliga kroppen, fast nu i egen regi.

Mannen i traditionellt kvinnliga nakenmodellsposer.

Däremot kan man inte tala om någon enhetlig estetik i verken. Medan Unica Zürns abstrakta automatteckningar påminner om telefonklotter, är Kay Sages målningar sci-fi-dystopiska och Valentine Penroses och Jane Graverols kollage har inslag av mysticism. Både Ithell Colquhoun och Leonor Fini placerade mannen i traditionellt kvinnliga nakenmodellsposer, Lee Miller och Emila Medková arbetade med fotografi.

Leonor Fini ”Jordgudinna vakar över en ung mans sömn”. 1946Olie på kanvas.Foto: Weinstein Gallery, San Francisco and Francis Naumann Gallery, New York© VG Bild-Kunst, Bonn 2019

Även om detta bara är en introduktion till de kvinnliga surrealisterna, är det oerhört god grund att stå på. Och lika fascinerande som konsten i sig, är att få en inblick i konstnärernas liv och relationer till varandra. Detta är något av det mest fängslande som går att se just nu.

 

Konst

FANTASTISKE KVINDER: SURREELLE VERDENER
Louisiana, Humlebaek Danmark

Till 8 november 

 

Sara Berg är kritiker på Expressen Kultur.