Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konstnärsparet ville avskaffa alla gränser

Katarzyna Kobro och Wladyslaw Strzemiński.Foto: RCHIVES OF MUZEUM SZTUKI IN LODZ / MODERNA MUSEET

Sara Berg ser Katarzyna Kobros och Władysław Strzemińskis darriga bilder och sårbara skulpturer på Moderna museet i Malmö.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. Medan en del konst fungerar helt utan sammanhang och bakgrundsinformation, är Katarzyna Kobros och Władysław Strzemińskis verk starkt knutna till sin kontext. Ytligt sett är det polskryska konstnärsparets målningar och skulpturer i grunden ganska vilsamma. Baserade på geometriska former och organiserad struktur, i antingen Mondrian-färgskalor eller i svart-vitt-grått.

Moderna i Malmö

Men omständigheterna var motsatsen till ordning och reda. De båda konstnärerna verkade under några av 1900-talets mest omstörtande och kaotiska år, genom två världskrig och den ryska revolutionen. En tid som starkt präglade såväl dem som deras tankar, ideologier och uttryckssätt.

De hade en utopisk vision om ett samhälle utan hierarkier och arbetade båda inom konstriktningen unismen, grundad av Strzemiński. Syftet var att avskaffa alla gränser, all ojämlikhet, och i stället visa en värld där allt och alla kunde existera på lika villkor.

 

Katarzyna Kobro: "Spatial composition 4".Foto: EWA SAPKA-PAWLICZAK / MODERNA MUSEET

 

Strzemińskis målningar är till synes enkla; två färgfält separerade av en asymmetrisk linje, men ingen del kan existera utan den andra. Kobros skulpturer består av geometriska beståndsdelar som sammanfogats i luftiga kompositioner, integrerade i rummet och utan definierad fram- eller baksida.

Livet i konsten

Men det jag verkligen fastnar för är parets grafiska formgivning och arkitektur, i en perfekt symbios av tillgänglighet och modernistisk bauhausestetik.

Utställningen är relativt liten för att gestalta inte bara ett utan två konstnärsliv. Det beror delvis på att flera av verken förstördes under krigsåren. En del av Kobro själv som tvingades elda upp sina skulpturer för att kunna laga mat till sitt barn.

Åren under andra världskriget tecknar Strzemiński darriga bilder av människor – är de ännu i livet? – och i slutet av parets förhållande är Kobros skulpturer mjuka, nakna och sårbara.

När ens liv är så intrasslat i konsten, blir även konsten en spegling av ens liv.

 

KONST

KATARZYNA KOBRO & WLADYSLAW STRZEMINSKI

Ny konst i turbulenta tider

Moderna museet, Malmö

Till 2/9

 

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång om Googles gynnande av extremt innehåll med Malin Ekman och Jonathan Lundqvist. Kultur-Expressen finns även som podcast.