Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Peter Dahl har aldrig lämnat barnets nyfikenhet

Peter Dahl, "Vem är krogens konung?", 1981. Beskuren i vissa webbformat.
Therese Bohman, konstkritiker på Expressens kultursida och författare. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Peter Dahl framför sina illustrationer av Fredmans epistlar. Foto: Privat.
Peter Dahl, "Tåg i himlen", 1998. Beskuren i vissa webbformat.
Peter Dahl, "Min farmors hus 1", 1990. Beskuren i vissa webbformat.

Therese Bohman tittar in i Peter Dahls nyfikna, glupska världar på Sven-Harrys konstmuseum. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. "Det här tycker jag verkligen är han!", utbrister en dam som kliver in i utställningssalen och pekar på Peter Dahls monumentala "Stolta stad". I nästa ögonblick sneglar hon åt vänster, på målningen "Liberalismens genombrott i societeten" och hojtar förtjust ”Och det här!”.

De båda målningarna har egentligen ingenting gemensamt. Den första är en tre dukar bred Stockholmsvy där Bellmans Movitz glatt höjer en flaska till skål, den senare en målning där prinsessan Sibylla lyfter på kjolen och blottar sig, och som på sin tid (1970) orsakade sådan upprördhet att verket beslagtogs av polis. Ändå har den förtjusta damen rätt: Båda målningarna är verkligen Peter Dahl, eftersom hans konstnärskap på sätt och vis definieras av sin spretighet.  

Ofrivillig exil

Dahl föddes i Oslo, där han tillbringade sin tidiga barndom. Under andra världskriget kom familjen till Stockholm och blev kvar i ofrivillig exil, vilket den unge Peter inte kunde försonas med: Under hela sitt konstnärskap har han romantiserat barndomen. Ett uttryck för det är fantasivärlden Caribanien som han började bygga som miniatyr redan som liten och som han ständigt har återkommit till, ett annat är målningen ”Farmors hus”, som med sitt glittrande ljus är som insvept i barndomens alla ljuvaste minnen.

Peter Dahl. Foto: Privat

Fredmans epistlar

Särskilt förtjust i Sverige blir aldrig den nu 84-årige Dahl (svenskarna var medlöpare i hans ögon), och efter skandalen med Sibylla-målningen kunde man tänka sig att det skulle vara ömsesidigt. Istället blev han folkkär, inte minst genom serien med illustrationer till Fredmans epistlar under 1980-talet. 

"Peter Dahls världar” är en lite stökig utställning, med en tillhörande katalog som tråkigt nog känns som ett oredigerat hafsverk. Samtidigt finns där verkligen allt som är Peter Dahl: det spretiga och motsägelsefulla, den glupska blandningen av stilar. Det är en fin sammanfattning av ett konstnärskap som aldrig lämnat barnets nyfikenhet och där den genuina kärleken till konsten lyser igenom överallt.

 

KONST

Peter Dahl

Peter Dahls världar

Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm

Till 19/8

 

Therese Bohman är konstkritiker på Expressens kultursida och författare. Hennes senaste roman är "Aftonland".


LÄS MER - Therese Bohman: Barnen som kom i kläm i 68-vänsterns utopier

I tv-spelaren ovan visas Kultur-Expressen, denna gång med Jens Liljestrand och Jonas Thente om nätets påverkan på litteraturkritiken. Programmet finns också som podcast. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!