Peter Dahl, "Vem är krogens konung?", 1981. Beskuren i vissa webbformat.Peter Dahl, "Vem är krogens konung?", 1981. Beskuren i vissa webbformat.
Peter Dahl, "Vem är krogens konung?", 1981. Beskuren i vissa webbformat.
Therese Bohman, konstkritiker på Expressens kultursida och författare. Foto: THEO ELIAS LUNDGRENTherese Bohman, konstkritiker på Expressens kultursida och författare. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Therese Bohman, konstkritiker på Expressens kultursida och författare. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Peter Dahl framför sina illustrationer av Fredmans epistlar. Foto: Privat.Peter Dahl framför sina illustrationer av Fredmans epistlar. Foto: Privat.
Peter Dahl framför sina illustrationer av Fredmans epistlar. Foto: Privat.
Peter Dahl, "Tåg i himlen", 1998. Beskuren i vissa webbformat.Peter Dahl, "Tåg i himlen", 1998. Beskuren i vissa webbformat.
Peter Dahl, "Tåg i himlen", 1998. Beskuren i vissa webbformat.
Peter Dahl, "Min farmors hus 1", 1990. Beskuren i vissa webbformat.Peter Dahl, "Min farmors hus 1", 1990. Beskuren i vissa webbformat.
Peter Dahl, "Min farmors hus 1", 1990. Beskuren i vissa webbformat.

Peter Dahl har aldrig lämnat barnets nyfikenhet

Publicerad

Therese Bohman tittar in i Peter Dahls nyfikna, glupska världar på Sven-Harrys konstmuseum. 

RECENSION | KONST. "Det här tycker jag verkligen är han!", utbrister en dam som kliver in i utställningssalen och pekar på Peter Dahls monumentala "Stolta stad". I nästa ögonblick sneglar hon åt vänster, på målningen "Liberalismens genombrott i societeten" och hojtar förtjust ”Och det här!”.

De båda målningarna har egentligen ingenting gemensamt. Den första är en tre dukar bred Stockholmsvy där Bellmans Movitz glatt höjer en flaska till skål, den senare en målning där prinsessan Sibylla lyfter på kjolen och blottar sig, och som på sin tid (1970) orsakade sådan upprördhet att verket beslagtogs av polis. Ändå har den förtjusta damen rätt: Båda målningarna är verkligen Peter Dahl, eftersom hans konstnärskap på sätt och vis definieras av sin spretighet.  

Ofrivillig exil

Dahl föddes i Oslo, där han tillbringade sin tidiga barndom. Under andra världskriget kom familjen till Stockholm och blev kvar i ofrivillig exil, vilket den unge Peter inte kunde försonas med: Under hela sitt konstnärskap har han romantiserat barndomen. Ett uttryck för det är fantasivärlden Caribanien som han började bygga som miniatyr redan som liten och som han ständigt har återkommit till, ett annat är målningen ”Farmors hus”, som med sitt glittrande ljus är som insvept i barndomens alla ljuvaste minnen.

Peter Dahl.Foto: Privat

Fredmans epistlar

Särskilt förtjust i Sverige blir aldrig den nu 84-årige Dahl (svenskarna var medlöpare i hans ögon), och efter skandalen med Sibylla-målningen kunde man tänka sig att det skulle vara ömsesidigt. Istället blev han folkkär, inte minst genom serien med illustrationer till Fredmans epistlar under 1980-talet. 

"Peter Dahls världar” är en lite stökig utställning, med en tillhörande katalog som tråkigt nog känns som ett oredigerat hafsverk. Samtidigt finns där verkligen allt som är Peter Dahl: det spretiga och motsägelsefulla, den glupska blandningen av stilar. Det är en fin sammanfattning av ett konstnärskap som aldrig lämnat barnets nyfikenhet och där den genuina kärleken till konsten lyser igenom överallt.

 

KONST

Peter Dahl

Peter Dahls världar

Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm

Till 19/8

 

Therese Bohman är konstkritiker på Expressens kultursida och författare. Hennes senaste roman är "Aftonland".


LÄS MER - Therese Bohman: Barnen som kom i kläm i 68-vänsterns utopier

I tv-spelaren ovan visas Kultur-Expressen, denna gång med Jens Liljestrand och Jonas Thente om nätets påverkan på litteraturkritiken. Programmet finns också som podcast. 

Relaterade ämnen
Therese Bohman
Therese Bohman
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag