Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konstmuseet som nästan saknar konst

Lap-See Lam, ”Utan titel”, 2020Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER / JEAN-BAPTISTE BERANGER

Magasin III öppnar igen efter att ha varit igenbommat sedan 2017.

Therese Bohman blir lite besviken när portarna slås upp i Frihamnen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONSTKOMMENTAR. Hösten 2017 stängde Magasin III för en ”intermission”, då man skulle fundera över hur framtiden på museet skulle se ut. Under tiden öppnades filialen Magasin III Jaffa i Tel Aviv, och man var delaktig i tillkomsten av konsthallen Accelerator vid Stockholms universitet.

När portarna nu slås upp i Frihamnen igen är det med en genomtänkt strategi, där fokus ligger på möten och processer.

Att säga portarna slås upp är i och för sig inte riktigt sant. Alla besök för allmänheten sker via tidsbokade gruppvisningar med start den 22 oktober, då man får en rundvandring i lokalerna med en av museets anställda.

Ett av de nya ledorden har varit transparens. Följaktligen upptas nästan hela övre våningens utställningsytor av ett gigantiskt arbetsrum, fullt av klipp, anteckningar och intern dokumentation, där personalen håller på att färdigställa en bok om museets år hittills. I rummen intill visas hur konsten hanteras rent handgripligt: hur det går till att lossa och lasta den vid inköp och utlån, hur den packas, inventeras och dokumenteras.

Tal R, ”Natten (The Night)”, 2019Foto: Anders Sune Berg

Och själva konsten då?

Utöver tre specialgjorda bänkar i entrén, av Carin Ellberg, Lap-See Lam och Bella Rune, samt sex verk ur museets samling, är det enda man får sig till livs Tal R:s monumentala målning ”Natten”, skapad för Magasin III Jaffa, och några vidhängande träsnitt. En uttalad tanke har varit att komma ifrån utställningssäsongernas tvångströja, men resultatet har blivit ett konstmuseum där det knappt visas någon konst.

Det understryks från museets sida att det här bara är en första fas och att allt är föränderligt, och kanske innebär det att konsten kommer att få en mer framträdande roll framöver. För jag tror tyvärr att man gravt överskattar den kulturintresserade allmänhetens nyfikenhet på en ”så funkar det”-upplevelse där man upphöjt administrationen av museets verksamhet till själva verksamheten. I den här versionen är nya Magasin III mest av allt ett museum över Magasin III.

 

Therese Bohman är författare och konstredaktör på Expressens kultursida. 

 

 

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=74519&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.