Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konst för maskar är inget konstigt

Konstnärsparet Mats Caldeborg och Katrin Zackrisson Caldeborg. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Hanna Johansson. Foto: PRIVAT

Hanna Johansson om konstprojektet för fåglar, svampar och maskar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | MASKKONST. Hur tror ni att det här kommer att uppfattas av människor som inte kan konst och som inte har tänkt de här tankarna som ni har tänkt? 

Frågan ställdes i Expressen till konstnärsparet Mats Caldeborg och Katrin Zackrisson Caldeborg efter att de tilldelades ett projektbidrag på 1 030 000 kronor för vad som i ansökan till Konstnärsnämndens beslutande organ Kulturbryggan heter ”Konst för fåglar, humlor, skalbaggar, maskar och svampar.”

Fyra konstnärer kommer att bjudas in för att göra konst där fåglar och maskar utgör publiken.

Vad exakt detta kommer att innebära är det ännu ingen som vet, eftersom att verken inte finns. Mats Caldeborg svarade att ”det kan väl uppfattas som vad som helst.”

En het potatis

Aldrig är frågan om vad som utgör bra konst en så het potatis som när pengar –skattebetalarnas egna – går till konstig konst. Historien får mig att tänka på ett avsnitt av ”30 Rock”, där en sådan diskussion får ultrakapitalisten Jack Donaghy att utbrista: We know what art is! It’s paintings of horses!

Men vad innebär det att kunna konst?

Aldrig behandlas heller ”människor som inte kan konst” som sådana auktoriteter. Om konsten inte går hem hos dem, vem är den då till för?

Men vad innebär det att kunna konst? Vad ligger i den formuleringen? Underförstått i nyheten om duon Zackrisson Caldeborgs projektbidrag är att detta är märkligt och elitistiskt, otillgänglig för den breda massa som medelst skattsedeln har stått för fiolerna.

I reaktionen gömmer sig ett osmickrande antagande om att endast den som är högutbildad är förmögen att tillägna sig konst som är mer komplex än att man direkt ser vad den föreställer.

I intervjun får Mats och Karin frågan om de kan förstå att detta ”verkar helt snurrigt”. Ja! Konst är snurrigt. Det är snurrigt att måla taket i en katedral eller en häst i äggtempera. Det behöver man inte vara något geni för att begripa.



Hanna Johansson är tf konstredaktör på Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!