Spänningsfältet i samtidskonsten finns mellan å ena sidan det politiskt angelägna och entydiga, å andra sidan gestaltningen och mångtydigheten. Eftersom konsten självklart ska vara global får man ta del av många politiska berättelser från många hörn av världen, och för att betraktaren ska kunna orientera sig krävs åtskillig information. Den står curatorn som organiserar allt för och därför blir varje recension primärt en recension av curatorns statement och dess relation till det utställda.
Så har det sett ut under 2000-talet? En återkommande fråga är hur konsten ska berättigas. Ska den tjäna något nyttigt syfte?
LÄS MER – Lars Vilks: "Samtidskonsten är oförarglig"
Malmös nya stadsdel Hyllie
Även på kommunal nivå kan man finna samtidskonsten i operationsläge. I Malmö pågår projektet "Agrikultura", lokaliserad till Hyllie där en ny stadsdel växer fram. Onekligen ett lämpligt område för ett konstprojekt.
Curatorer är Marek Walczak och Amanda McDonald Crowley från New York. Programförklaringen ställer som vanligt frågor och här gäller: ”Hur förhåller vi oss till skogen och jordbruket i dag? Hur kan vi förstärka vårt kulturella och känslomässiga band till naturen som vi har överutnyttjat? Hur kan vi återuppta vår avbrutna relation med naturen?”
Stora frågor. Mer än 30 konstnärer från USA och Sverige deltar.
Karta och telefon
Arrangemanget följer ett väletablerat och vinnande koncept. Med karta (telefon) i hand vandrar man runt i landskapet mellan stationerna. De flesta installationer utgörs av planteringar, från hela fält med bovete till träd som ska ympas till att bli blandfruktbärande. Gestaltningen av växande installationer får sägas vara ett problem. På några platser finns skulpturer som är av mer traditionellt snitt men mest består Agrikultura av relationella och processbaserade projekt.
Man kan alltså undra över vad konsten ska komma fram till och hur konstnärerna ska kunna påverka världen utanför konstprojektet. Ett stycke från området ligger det stora köpcentret Emporia där det myllrar av människor, men dem har man svårt att intressera för konstens reflektionsrum. Trots all entusiasm och övertygelse som beledsagar sådana här projekt, tvingas man konstatera att konstens delaktighet förblir småskalig och subtil.
LÄS MER: "Jihad Jane" och Lars Vilks i nyskriven opera
KONST
Agrikultura
Hyllie, Malmö
till 27/8
Lars Vilks
Lars Vilks är konstnär och kritiker.