Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Komet med mänsklig komedi som svans

”The comet”. Foto: SOFIE PROOS
Peter Cornell. Foto: ANNA HÅLLAMS

En komet i slutet på 1700-talet utgör fonden för ett viktorianskt passionsdrama.

Peter Cornell gläds åt en underbart invecklad konstbok som blandar romantisk pastisch med dramatiska etsningar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONSTBOK. På himlen en komet, på jorden den mänskliga komedin.

År 1797 observerades en komet av två kvinnor i England, ett gott omen för den ena men ett ont för den andra, Mary Woolstonecraft – hon skulle strax därefter dö i barnsäng.

Hennes efterlämnade dotter Mary blev berömd för romanen ”Frankenstein” och gifte sig med poeten Percy Bysshe Shelley. Och Marys styvsyster Claire ville inte vara sämre och hade en affär med Lord Byron; deras gemensamma dotter Allegra dog som barn i ett italienskt kloster. Allegras halvsyster var Byrons dotter Ada Lovelace, en av matematikmaskinernas pionjärer.

Det är en tid av handlingskraftiga kvinnor och passioner för kärlek, vetenskap och skrivande som stångas mot viktorianska konventioner och familjehemligheter.

Sinnrikt och spirituellt

Så underbart invecklat! Persongalleriet växer och vävs in i ett labyrintiskt nätverk i romantikens England: Coleridge, Turner, Blake, Herschel, Somerville. Och i centrum – men utstött i periferin – Marys olyckliga halvsyster Fanny som tog sitt liv med opietinkturen laudanum på ett hotell i Swansea.

Allt är sinnrikt komponerat och spirituellt berättat på bara 50 sidor i ”The comet of 1797” av konstnären Sofie Proos. Artists’ books är en växande genre i mellanrummet mellan konst och litteratur – Gutenbergs gamla uppfinning visar sig vara högaktuell i den digitala tidsåldern.

I sitt anspråkslösa format inbjuder den till en fri lek mellan text och bild och genrer: här samsas biografiska notiser med citat, kommentarer av kometen själv och speglarnas vittnesmål om vad som passerar förbi. De interfolieras med svartvita bilder, mjuka akvarellporträtt i en romantisk pastisch och dramatiska etsningar av den mäktiga kometen som tycks betrakta de lidelsefulla förvecklingarna på jorden.

Himlakroppens närvaro låter oss se den lilla världens mänskliga komedi på distans som i ett teleskop, ett perspektiv från universum.

 

KONSTBOK

SOFIE PROOS

The comet of 1797

Artist book, 52 s.

 

Peter Cornell är hedersledamot av Konstakademien och medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!