Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Knasighet och syrliga visdomar från Peking

Installation från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTER
Bild från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTER

I Lunds konsthall samsas kinesiska drakar med Mao-figurer och självmordsprevention när Qiu Zhijie ställer ut.

Sara Berg njuter av mångsidiga installationer där lekfullheten rymmer visdomar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. Är det något som genomsyrar pekingbaserade Qiu Zhijies verk så är det tid, och den oundvikliga förändring den för med sig.

I varje rum på Lunds konsthall finns en eller flera installationer med lager på lager av betydelser och budskap. Det som vid en första anblick tycks vara en samling lekfulla och färgglada – ibland nästan barnsliga – objekt, visar sig i själv verket rymma noggranna studier av kulturella fenomen, traditioner och beteenden.

En kamouflagemönstrad kinesisk drake upphängd i taket symboliserar att man aldrig helt kan smälta in i en främmande miljö, hur hårt man än anstränger sig. Man har alltid sin kropp med sig. Och kanske är det inte ens värt att försöka, för plötsligt har omgivningen skiftat och man är fel igen.

De lustiga uppfinningarna i ett av rummen, presenterade som skisser och i några fall som fysiska objekt, ser ut som något en samling barn hade kunnat fantisera fram. De flesta är fullkomligt meningslösa, men stundtals ganska kul. Som ”Powerful Minister”, en droppformad kropp klädd i Mao-kostym och med en ljusstake som huvud. Hur man än försöker knuffa omkull den, så reser den sig alltid.

 

LÄS MER – Sara Berg: Skulpturer på gränsen av det mänskliga 

Självmord på Nanjing Yangtze-bron

Bakom knasigheten finns en syrlig kommentar till den västerländska föreställningen om Kina som blott en piratkopierande nation

Det mest drabbande verket är ändå det som på olika vis behandlar självmord. Här är utgångspunkten den väldiga Nanjing Yangtze-bron, som har blivit den plats i världen där flest människor tar sina liv.

Ändå lyckas Zhijie vända detta till något vackert. Han anlitar en tynande hantverksindustri för att tillverka delar av installationen, han köper upp döda människors dagböcker och förvandlar dem till konst och han skriver självmordspreventiva budskap i sitt eget blod på brons räcke.

Det är ovanligt att ett konstnärskap lyckas förmedla så mycket tidlös visdom, inbäddad i så mycket ödmjukhet.

 

KONST

QIU ZHIJIE 

Resor utan ankomst

Lunds konsthall

Till 20/5

 

Sara Berg är konstkritiker på Expressens kultursida.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!