Installation från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTERInstallation från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTER
Installation från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTER
Bild från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTERBild från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTER
Bild från "Resor utan ankomst". Foto: / HELENE TORESDOTTER

Knasighet och syrliga visdomar från Peking

Publicerad

I Lunds konsthall samsas kinesiska drakar med Mao-figurer och självmordsprevention när Qiu Zhijie ställer ut.

Sara Berg njuter av mångsidiga installationer där lekfullheten rymmer visdomar.

RECENSION | KONST. Är det något som genomsyrar pekingbaserade Qiu Zhijies verk så är det tid, och den oundvikliga förändring den för med sig.

I varje rum på Lunds konsthall finns en eller flera installationer med lager på lager av betydelser och budskap. Det som vid en första anblick tycks vara en samling lekfulla och färgglada – ibland nästan barnsliga – objekt, visar sig i själv verket rymma noggranna studier av kulturella fenomen, traditioner och beteenden.

En kamouflagemönstrad kinesisk drake upphängd i taket symboliserar att man aldrig helt kan smälta in i en främmande miljö, hur hårt man än anstränger sig. Man har alltid sin kropp med sig. Och kanske är det inte ens värt att försöka, för plötsligt har omgivningen skiftat och man är fel igen.

De lustiga uppfinningarna i ett av rummen, presenterade som skisser och i några fall som fysiska objekt, ser ut som något en samling barn hade kunnat fantisera fram. De flesta är fullkomligt meningslösa, men stundtals ganska kul. Som ”Powerful Minister”, en droppformad kropp klädd i Mao-kostym och med en ljusstake som huvud. Hur man än försöker knuffa omkull den, så reser den sig alltid.

 

LÄS MER – Sara Berg: Skulpturer på gränsen av det mänskliga 

Självmord på Nanjing Yangtze-bron

Bakom knasigheten finns en syrlig kommentar till den västerländska föreställningen om Kina som blott en piratkopierande nation

Det mest drabbande verket är ändå det som på olika vis behandlar självmord. Här är utgångspunkten den väldiga Nanjing Yangtze-bron, som har blivit den plats i världen där flest människor tar sina liv.

Ändå lyckas Zhijie vända detta till något vackert. Han anlitar en tynande hantverksindustri för att tillverka delar av installationen, han köper upp döda människors dagböcker och förvandlar dem till konst och han skriver självmordspreventiva budskap i sitt eget blod på brons räcke.

Det är ovanligt att ett konstnärskap lyckas förmedla så mycket tidlös visdom, inbäddad i så mycket ödmjukhet.

 

KONST

QIU ZHIJIE 

Resor utan ankomst

Lunds konsthall

Till 20/5

 

Sara Berg är konstkritiker på Expressens kultursida.

 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag