Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kitschiga örhängen gör Sara Danius mänsklig

Sara Danius Nobelklänning 2017.Foto: Carl Bengtsson/Skarp Agent
Sara Danius Nobelklänning Svenska Akademiens ödesår 2018.Foto: Anna Danielsson / Nationalmuseum
Sara Danius Nobelklänning 2015.Foto: Anna Danielsson / Nationalmuseum
Foto: OLLE SPORRONG

Nationalmuseum ställer ut Sara Danius uppseendeväckande Nobelklänningar.

Philip Warkander ser värdigt inramade kreationer med både smak och humor.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Maskineriet arbetar långsamt i museisektorn. Redan 2005 bestämdes att Nationalmuseums uppdrag att samla betydande samtida design skulle utvidgas till att även inkludera mode, men inte förrän 2008 införskaffades det första plagget, en Game of thrones-aktig läderklänning signerad Helena Hörstedt. 2019 adderades ytterligare en klänning, formgiven av Martin Bergström. Denna blygsamma samling av svensk modedesign har nu fått ett betydande tillskott av de fem klänningar som Pär Engsheden genom åren skapat för Sara Danius

De fyra klänningar som designats för Danius att bära vid Nobelfestligheterna 2015 till 2019 utgör navet i den pågående utställningen. Det kan verka futtigt att låta fyra klänningar bära en hel utställning, men scenografin är snillrik: med hjälp av smart placerade speglar multipliceras klänningarna och besökarna ser dem ur flera olika vinklar och perspektiv, samtidigt. Rummets säregna skönhet ger presentationen en värdig inramning, passande med tanke på att klänningarna donerats av Danius son efter hennes bortgång.

Föremålen förmänskligar bilden av Danius.

Särskilt roligt är att utställningen också inkluderar de skor och accessoarer från Prada och Miu Miu som Danius bar tillsammans med klänningarna. Föremålen förmänskligar bilden av Danius och påminner om att hon inte bara var en persona utan även en person. När plagg flyttar från garderoben till museirum riskerar ofta något att gå förlorat. Kopplingen till vardagen och livet försvinner när plaggen upphöjs till representationer för en period, ett stilideal eller en historisk person. Nobelklänningarna var redan när de tillverkades ämnade att bäras vid högtidliga tillfällen. 

Kanske är det just därför jag gläds så åt de kitschiga örhängena och lätt vulgära skorna, som påminner om att även god smak mår bra av en gnutta humor. Hoppas bara att utställningen innebär att Nationalmuseum nu faktiskt menar allvar med att inkludera mode i designbegreppet.

 

MODE

Pär Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar

Nationalmuseum, Stockholm

Pågår till 21 februari 2021

 

Philip Warkander är lektor i modevetenskap, författare och medarbetare på Expressens kultursida.