Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Iraks stulna konst återuppstår i Tensta

Michael Rakowitz, "The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G)", 2018.Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER / TENSTA KONSTHALL
Michel Rakowitz.Foto: JEAN-BAPTISTE BÉRANGER / TENSTA KONSTHALL
Valerie Kyeyune Backström.Foto: OLLE SPORRONG

Iraks plundrade nationalmuseum blev starten på en konstnärs livsverk.

Valerie Kyeyune Backström finner både skönhet och svåra frågor om krig.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Efter att ha slagit publikrekord på Malmö konsthall med en utställning som konstnären själv beskrivit som den mest meningsfulla upplevelsen i sin karriär, kommer en omarbetad version nu till Tensta konsthall. Meningsfull inte på grund av publikrekordet, utan för att den lyckades väcka ett samtal med Malmös befolkning, däribland den irakiska communityn.

För Michael Rakowitz magnum opus, ”The invisible enemy should not exist”, består av ett till synes oändligt projekt som sysselsatt konstnären sedan 2007: att återskapa alla de tusentals artefakter som stulits eller förstörts från Iraks nationalmuseum, eller som i ”Room G”, att bygga upp ett av palatsrummen i den antika assyriska staden Nimrud som förstördes av IS 2015.

De förbjudna varorna blir ställföreträdare för förbjudna människor.

Palatsets enorma reliefer har Rakowitz återskapat i ett slags papier maché, med material hämtat från irakiska matvaruförpackningar som trots embargot sålts i USA. I materialvalet, där matvarorna många gånger forslats till grannländer för att sedan paketeras om med nya landsstämplar, finns en allusion till migrationsmönster. De förbjudna varorna blir ställföreträdare för förbjudna människor. 

I Rakowitz verk, som han själv beskriver som spöken av de förlorade historiska föremålen, finns något både uttänkt, omedelbart drabbande och samtidigt komplext. Han lyckas med en enorm skönhet beröra svåra frågor om krig, om förlust, om repatriering och (konst)historia i en global kontext utan att någonsin förenkla. 

Och även om föremålen i sig inbjuder till vördnad, glömmer Rakowitz aldrig människorna

Room G är återskapat som det såg ut 2015, fyllt av sprickor, hålrum, uthuggna huvuden – innan IS hade västerländska arkeologer varit där sedan 1800-talet, och en relief därifrån finns faktiskt på vårt Nationalmuseum. 

Och även om föremålen i sig inbjuder till vördnad, glömmer Rakowitz aldrig människorna som funnits omkring dem. Han påminner om realiteten: Att väst värderat dessa konstföremål högre än landets befolkning. 

KONST

MICHAEL RAKOWITZ

The invisible enemy should not exist (Room G)

Tensta konsthall

Till 24/5

Valerie Kyeyune Backström är medarbetare på Expressens kultursida.