Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Inte ens kungen får guldbron att glänsa

När kung Carl Gustaf klippte bandet stod kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle intill.
Kung Carl Gustaf kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle går över den nya Slussbron som förbinder Gamla stan med Södermalm vid söndagens invigningFoto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Den nya Guldbron vid Slussen i Stockholm är invigd.
Dan Hallemar ser en bro som vill alla väl men älskar ingen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ARKITEKTUR. Det har invigts en guldbro i Stockholm. Kungen var där. Man ska inte förvånas över att broar väcker uppmärksamhet. ”Broar är viktigare än hus, lyser starkare än tempel”, skriver Ivo Andric i ”Bron över Drina”, ”för de är ämnade för fler människor; de är allas egendom och lika för alla”. Broar är infrastrukturens högsta krets. Där rondeller och tunnlar sliter i det tysta tar broar strålkastarljuset.

Måndag morgon cyklar jag över guldbron. Två svanar passerar över trafiken, vingarna sjunger, man anar hur tyngd och lätthet har kombinerats till något tredje, en intrikat konstruktion som fått vingar.

Broar är löften, en bro är en konkret gränsöverskridande handling. Broar kan på så sätt vara den perfekta skärningspunkten mellan en infrastruktur vars jobb är att lösa vardagen och något som på ett magiskt sätt tar språng och omformulerar hela städer. En bro över Sundsvallsfjärden, Västerbron – ”i den himmelska ron” som Monica Z sjunger – eller en Öresundsbro.

Guldbron är en gestaltad kompromiss.

Betraktad i det sällskapet är guldbron en stor besvikelse. Den är en väldigt bred väg vars kanter klätts i guld. Guldbron vill alla väl men älskar ingen. Den är en stor yta där alla – bilar, bussar, cyklar, gående – ska få sin plats.

Infrastrukturen bär oss genom vardagen, men fördelar också utrymmet. Guldbron är en gestaltad kompromiss mellan bilens 1900-tal och ett annat stadsliv som nu växer fram och kräver plats.

Man kommer att kunna ta sig från en punkt till en annan, men där städer som Köpenhamn hittar lösningar för cykelbroar som elegant svingar sig över vattnet paketeras allt här samman till en enda tung, bred väg full av trafikljus. Den är mer ett lock än en bro. Guldlocket.

Var är vattnet, var är luften under vingarna? Om nu Slussen skulle byggas om, hur kunde man då glömma platsen den byggs på? Man bör kräva skönhet också av infrastruktur, kanske särskilt av broar. Konstruktionen, ingenjörskonsten organiserar bron, men arkitekturen ska hitta sätt att förmedla detta till vardagens rörelser. En infrastruktur som lyfter oss över vattnet, en stunds frihet, ljudet av vingar en måndag i oktober.

 

Dan Hallemar är kritiker på Expressens kultursida. Han driver också podcasten ”Staden”.

 

Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=74683&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.

 

Kungens blinkning åt Estelle och kronprinsessan vid invigningen

Kronprinsessan och Estelle höll kungen sällskap när han invigde nya guldbron