Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

I ett hörn står en pingvin och gråter när isen smälter

Kah Bee Chow ”Bottom arrangement (top)”, 2021–2022.
Foto: Helene Toresdotter
Foto: MIRIAM PREIS

Utställningen ”I staden växer ett fält” visar verk av femtio Malmöbaserade konstnärer.

Sara Berg upptäcker två tydliga teman på Malmö konsthall: klimatet och kvinnorollen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det pratas mycket om det figurativa måleriets återkomst. Efter flera år av identitetskonst och politiska verk söker man sig nu tillbaka till något klassiskt, tryggt, beständigt och, tja, konservativt?

Detta är ingenting som märks på Malmö konsthall, där utställningen ”I staden växer ett fält” visar verk av femtio Malmöbaserade konstnärer. Som ett slags puls på stadens konstscen just nu. Här finns både de mer etablerade, som Astrid Göransson och Lars Embäck, och de nyare. Majoriteten av de medverkande är födda på 1980-talet.

Rummet är öppet; nästan alla mellanväggar är borta. Istället reser sig en stad i miniatyr i konsthallen, där skulpturer och installationer påminner om byggnader. Mot takfönstren sträcker sig Carola Grahns trollpil. Målningarna är få och mycket är politiskt.

Petter Dahlström Persson, ”Kön till passmyndigheten”, 2021 (del av Johan Nahojs ”On hold”, 2022)
Foto: Helene Toresdotter

Absolut, Malmö är en politisk stad, men frågan är om inte curatorerna (varav två är baserade i Stockholm) låtit sig styras lite väl hårt av bilden av Malmö. Det är lätt att romantisera kollektivismen och kampen. Tydligast blir detta i Johan Nahojs hyllinstallation ”On-hold”, där hyllplanen upplåtits åt verk av 23 av hans skolkamrater och ateljégrannar.

Som idé är det sympatiskt och bredden i uttryck är uppiggande, men kvalitetsmässigt håller det inte samma nivå som de mer professionellt utvalda verken. Jag fastnar främst för Petter Dahlström Perssons installation ”Kön till Passmyndigheten (Herman Edi-dog)”, vars skulpturer i sten och trä liknar ett samarbete mellan Sonja Ferlov Mancoba och Johan Röing.

Om kvinnans kamp är evig, är klimatkonsten ett nyare fenomen.

I utställningens övriga del är två teman extra tydliga: klimatet och miljön samt kvinnorollen. En mamma städar sig igenom livet i Jonelle Twums kortfilm ”En mammas kropp”, Sigrid Holmwoods textiltryck handlar om en häxprocess och på Anita Christofferssons gulnade rullgardiner står tre små ord: ”jag vill inte”.

I en charmigt tecknad film påminner Astrid Göransson om kvinnans obetalda hemarbete genom tiderna och i Samaneh Roganis – dagsaktuella – mobil dansar iranska kvinnor för frihet.

Charlotte Walentin ”Will-o´-the-wisp 2 & 3”, 2021.
Foto: Helene Toresdotter

Om kvinnans kamp är evig, är klimatkonsten ett nyare fenomen. Det är nästan förvånande att den inte är än mer påtaglig i utställningen. Den döende trollpilens omgivande ljudverk av jojk och renbjällror sätter fokus på situationen för både naturen och samerna. Charlotte Walentins uppspända kanvas liknar bergstoppar och i ett hörn står Kah Bee Chows pingvin och gråter över smältande isar.

Här finns även Magnus Thierfelder Tzotzis döda bi och Lealveilebys samling av simpla vardagsföremål som reparerats i stället för att kastas.

Men med så starkt fokus på åsiktsmässigt högljudda verk blir det till sist utmattande att försöka ta in alla budskap. Att Amin Zouitens film ”Nadir” får den brokiga Norra Grängesbergsgatan att framstå som en vilsam plats säger allt.


KONST

I staden växer ett fält – 50 konstnärer i Malmö

Malmö konsthall, Malmö

Till 15/1 2023


Sara Berg är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. 



Månens sällskap: Vem genom eld

https://embed.podplay.com/manens-sallskap-1449/vem-genom-eld-134627/light?platform=podplay

PODCAST. Om försoning och botgöring, och om det allra svåraste: att sluta fred med sig själv. En sökande podd från Expressen Kultur. Om samtidskultur, mytologi, religion och själva livsvillkoren för att vara människa. Med Eric Schüldt och Natalie Lantz.