Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon visar matematiken i konstens alla vävnader

Bella Rune.Foto: URBAN JÖRÉN / CARL ELDHS ATELJÉMUSEUM
Bella Rune, "Blood Stream Missile" och "Impossible Floral Fountain", 2019.Foto: URBAN JÖRÉN / CARL ELDHS ATELJÉMUSEUM
Magnus Florin.Foto: OLLE SPORRONG

Geometri, matematik och rörelse förenas hos Bella Runes skulpturer. 

Magnus Florin finner både farkoster och sliskliga klänningar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Högst femton personer åt gången – men väl inne i Carl Eldhs ateljé omges jag av hans hundratals skulpterade ansikten och kroppar. Ett tyst tumult i vax, lera och gips. Modeller och försök som fantiserar om att bli verk av sten och brons. Likt Strindbergmonumentet, den fjättrade titanen i Tegnérlunden. 

I några verk gjorda särskilt för utställningen lånar Bella Rune titanens vänstra arm. Hon skannar in och 3d-printar den mångfaldigad i litet format och låter den sväva mellan spända trådar. En transformation av volym och tyngd till rymd, kalkyl och dans. 

Skimrande maneter, farliga missiler och slinkiga tjugotalsklänningar.

I den stora ateljéns vita rum – som ännu minns gipsdammet – har gula och rosa hängande mohairskulpturer smugit sig in som tillfälliga gäster. De tar rummet i besittning utan att tränga undan en enda luftmolekyl. På en gång skimrande maneter, farliga missiler och slinkiga tjugotalsklänningar, födda av ett garnnystan i förening med geometriska figurer.  

Bella Rune, ”Suspended Animation, Skendöd”, 2020.Foto: BELLA RUNE / CARL ELDHS ATELJÉMUSEUM

De förmår veckla ut sig grant som i papperskonstens trollerier. Och sedan vika ihop sig och lämna rummet obemärkt i en portfölj. Deras långa trådar drömmer inte om ljungskott och koschenill – Bella Rune färgar hellre med skrivarbläck, läskedryck, curry och markeringspenna. 

Hennes skulpturer är både farkoster och projicerade beräkningar.

I den lilla ateljén svävar ett objekt: vävramar infogade i varandra liksom på väg att bli draksegel - som en hastig skiss av Leonardo da Vinci. Snören av syntetfiber, linor av siden. Bella Rune skriver med ett gammalt alfabet – rep, knut, tråd, tyg – men utan nostalgi. Hennes skulpturer är både farkoster och projicerade beräkningar. Idéer och fibrer korsas. Ingen vävnad utan matematik. 

Jag tycker om det förslagsvisa hos Bella Rune: det jag ser är hypoteser som fogas ihop och kan tas isär. Finurliga inbjudningar till tänkande. Konsten är lång, textilen är mänsklig. Skendödlig, redan på väg till en annan station. 

 

KONST

BELLA RUNE

Skendöd

Carl Eldhs Ateljémuseum, Stockholm

Till 27/9

 

Magnus Florin är författare, dramaturg och medarbetare på Expressens kultursida.