Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här syns att porr och mat står i ett uråldrigt förbund

Nobuyoshi Araki, ”The Banquet”, 1993Foto: Hasselblad Center
Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN

Den erotiska aspekten av mat syns i en ny utställning på Hasselblad Center.

Hanna Johansson finner att erotik, mat och nostalgi blir en idé om livet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. För många år sedan, när jag under en period hade svårt att somna på nätterna, brukade jag titta på matlagningsklipp på Facebook tills jag blev fullständigt utmattad. Det undgick mig inte hur mycket dessa filmer, själva deras bildspråk, liknade pornografi. Äggulor som rann, ost som drogs ut i långa strängar, det som var glansigt och segt var det bästa. Filmerna gjorde mig aldrig speciellt hungrig, och det var förmodligen inte meningen heller. 

Hunger är inte, förutom under vissa omständigheter, någon njutbar känsla. I stället väckte de ett begär som följde sin egen logik: en till film. En till äggula som spetsas av en gaffel.

Idén om ett visst liv som föregår själva livet.

Det här sambandet mellan mat och sexualitet är inte riktigt vad som avses med ”matporr”, ett uttryck myntat någon gång i slutet av 1970-talet för att beskriva skildringar av mat, bilder, texter, som substitut för att faktiskt äta. 2003 skrev den legendariska kokboksförfattaren och matskribenten Molly O’Neill om olusten hon kände när hon insåg att hennes läsare betraktade henne som ”översteprästinna” för ett slags fantasivärld, och om hur 1980-talets hälsoångest fick matskribentens jobb att verka voyeuristiskt. Bilder på eller texter om mat blev förknippade med nostalgi och verklighetsflykt – med livsstil, alltså, idén om ett visst liv som föregår själva livet.

Förbundet mellan mat och erotik är förstås både äldre och, många gånger, mer banalt. Den förbjudna frukten som introducerade människan för synden. På Hasselbladstiftelsens utställning ”Feast for the eyes: The history of food in photography”, en bred utställning med mat som gemensam nämnare producerad av Aperture Foundation i New York, är det ibland så uttalat att fotografen nästan verkar göra narr av betraktarens associationer. 

Den liknar en muskulös rygg.

Som i Guy Bourdins foto för Vogue Paris där två modeller i en säng matar varandra med klarröda korvar, serverade på en bädd av surkål.

Men det är svårt att undgå sambandet också i de mindre explicita fotografierna. Nobuyoshi Arakis närbilder på mat, rosa stjälkar som glänser. I ett fruktstilleben av Roger Fenton, taget i mitten av 1800-talet, har plommonen märken efter fingrarna som har lagt dem på plats. Och Edward Westons berömda fotografi av en paprika från 1930 har samma omsorg för formen, ljuset där det träffar ytan, skuggorna och håligheterna, som någon av hans nakenstudier. 

Den liknar en muskulös rygg. Weston själv hatade jämförelsen; på baksidan av ett exemplar av detta fotografi som han gav till en vän skrev han: ”As you like it ‒ but this is just a pepper ‒ nothing else ‒ to the impure all things ‒ are impure.”

Ibland är en paprika bara en paprika.

 

KONST

Feast for the eyes: The history of food in photography

Hasselblad Center

Till 23 augusti

 

Hanna Johansson är kritiker på Expressen Kultur.

 

 

”Min vision är att alla ska ta plats”

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med författaren Joel Halldorf – om samhället efter corona och om att vara den som liberalerna vill sätta dit. Och hur effektiv är förresten Halldorf som magnet på krogen? 

 

TIDIGARE AVSNITT