Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här exponeras idén av det borgerliga livet

Josef Franks textila mönster.
Sofiero slott, Helsingborg.Foto: SOPHIE HÅKANSSON
Philip Warkander.Foto: OLLE SPORRONG

Sofiero slott ställer ut Josef Franks färgstarka textilier.

Philip Warkander ser en utställning där ekonomiskt och kulturellt kapital möts. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det är ingen vild chansning att de som regelbundet besöker Sofiero slott i Helsingborg också är väl bekanta med Svenskt Tenn i Stockholm. De båda institutionerna är goda exempel på den typ av miljö som välsituerade svenskar njuter av att befinna sig i. Därför är det smart av slottet och butiken att nu slå sina påsar ihop och tillsammans göra utställning av Josef Franks textiltryck. Slottsparkens frodiga grönska utgör dessutom en smakfull inramning till textiliernas stiliserade blomster.  

Utställningen bjuder inte på några överraskningar men det är heller inte meningen.

Utställning bjuder inte på några överraskningar men det är heller inte meningen. Arbetshästen Frank formgav i snitt en möbel i veckan under sina yrkesverksamma år, men i svenska inredningssammanhang är det snarare som textildesigner han blivit mest känd. 

En av utställningens styrkor är de korta men informativa texter som ger fördjupad kunskap om välkända mönster. En annan är mängden tyg som utställningen rymmer. Sofiero slott är inte något arkitektoniskt mästerverk. Här finns ingen inredning eller arkitektur som dominerar och i stället har tygerna fått ta den plats de förtjänar och kräver. Det forna kungliga sommarslottet blir med hjälp av den generösa hängningen av Franks textilier något annat, suggestivt och drömskt. 

Sofiero slott.Foto: SOPHIE HÅKANSSON

Men, de enkla rummen på slottets andra våningsplan rymmer också en annan utställning, nämligen slottets permanenta exposé om slottsparkens välgörare kronprinsessan Margareta. Margaretas avspända inrednings- och umgängesideal bidrog till att släppa in ljus och modernitet i ett oscarianskt Sverige. På ett subtilt vis gestaltas här mötet mellan hennes engelska trädgårdsidéer och Franks vildvuxna mönster. Resultatet är ett ett bildat och kosmopolitiskt livsstilsideal. Den brittiska kronprinsessan och den österrikiske formgivaren bidrog, på olika sätt och vid delvis olika perioder, till att göra det borgerliga, svenska hemmet till en mer lustfylld plats. 

På ett (möjligen omedvetet) vis pekar utställningen därmed på en idé om det borgerliga hemmet bortom det representativa: inte bara uppvisningsyta utan en plats för en familj att leva i och präglas av. Att stå i slottsfönstret och genom Franks textilier se parkens praktfulla rododendronbuskage sträcka sig ned mot Öresund är att förstå estetikens centrala funktion i livet, något som både kronprinsessan och formgivaren ofta underströk. 

Här uppstår en intressant skärningspunkt där ekonomiskt och kulturellt kapital möts. Som resultat framträder den övre, bildade medelklassens dominerande definition av ”god smak”. Det är synd att denna tes inte utforskas mer explicit i denna annars välfungerande utställning. 

DESIGN

”Josef Franks flora”

Sofiero slott, Helsingborg

Till 20/9

Philip Warkander är lektor i modevetenskap, författare och medarbetare på Expressens kultursida.