Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför bör mode ses som konst

Olivier Saillard, ”Moda Povera”Foto: Pelle Bergström
Olivier Saillard, ”Moda Povera”Foto: Pelle Bergström
Nikoline Liv Andersen.Foto: PHOTOGRAPHER JEPPE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN
Nikoline Liv Andersen.Foto: Sven-Harrys

Sven-Harrys konsthall visar mode som konst.

Philip Warkander uppskattar motståndet mot samhällets slit-och-släng-kultur.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Den vita kuben” har blivit en stereotyp bild av hur konstgallerier tonar ner utställningsrummet för att på så vis framhäva konsten. Sven-Harrys konsthall, byggd som en serie vita kuber i olika våningar, ger på så vis en tydlig signal av att vilja ses som en seriös aktör i konstvärlden. Därför är det också logiskt att deras nya utställning inte intresserar sig för mode som design eller bruksvara, utan som just konst.

Verk av två av de mer intressanta deltagarna inleder, Ann Bonander Loofts unika, stickade plagg och Nikoline Liv Andersens rokokoinspirerade tolkning av det gamla japanska motivet sanzaru: de tre aporna som inte ser, hör eller talar. 

Särskilt i dessa tider av konsumtionskritik är det ett smart grepp att visa mode som kulturobjekt.

Längre in återfinns bland annat verk av Henrik Vibskov, känd allkonstnär vars modevisningar ofta liknats vid konstinstallationer. Hans tre kreationer är både vackra och välgjorda, men de sobra vita väggarna förtar den mystiska energi som plaggen förmedlar när de befinner sig i Vibskovs egendesignade och färgstarka universum. Det väcker frågan om vi egentligen alls behöver tänka på mode som konst. Räcker det inte att det är välgjord design, eller som i fallet med många av de utställda objekten, ett gediget och fascinerande konsthantverk? 

Konstvärlden har stark lyskraft för en modeindustri som definieras av storskalighet, högt tempo och massproduktion. Särskilt i dessa tider av konsumtionskritik är det ett smart grepp att visa mode som kulturobjekt. Detta märks inte minst i utställningens mest poetiska del, där Olivier Saillards installation ”Moda Povera” ställs ut. 17 billiga, vita herrskjortor i stora storlekar har draperats och arrangerats om utifrån haute couturens hantverkstraditioner. 

Projektet kan ses som ett slags motstånd mot samtidens slit-och-släng-kultur och är i sin enkelhet både tankeväckande och estetiskt intressant. Kanske är detta också svaret på varför mode bör ses som konst: fortsätter vi att enbart betrakta mode som shopping går världen snart under. 

Konst

ART IN FASHION

Sven-Harrys, Stockholm

Till 31/5

Philip Warkander är kritiker och författare.