Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här är ”fult” inte negativt laddat

Hanna Johansson.
Foto: HENRIK JANSSON
"Halvakt" av Christian Schad, 1929
Foto: Von Der Heydt Museum

Göteborgs konstmuseum och Hasselbladsstiftelsen visar två utställningar med verk från mellankrigstiden. 

Hanna Johansson förundras över skildringarna av en komplex tidsperiod.  

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. I bråkdelen av en sekund påminner Dick Kets ”Stilleben (med gula hedblomster)” från 1940 om den där bilden som ska simulera upplevelsen av att få en stroke. Sedan framträder en sliten skål i emalj, porslinsskärvor och så de där gula blomstren i målningens namn. Men det finns kaotiska fält i framför allt bildens utkanter, där penseldragen är tjockare, rivigare, mer påtagliga, och även efter att ha identifierat stillebenets motiv fortsätter det att verka besynnerligt.

Målningen gör mig alldeles vild. Att man kan måla så här! Och att man kan måla de små, små håren på stjälken till en vallmo som Meredith Frampton, eller hud som Christian Schad! Flera av verken på Göteborgs konstmuseums nya utställning ”Brännpunkt Europa” väcker hos mig en naiv förundran. 

Inte främst för att det är vackert – flera av målningarna, som Gerald Leslie Brockhursts ”Vid kullarna” eller Carel Willinks ”Wilma”, upplever jag som kitschiga, rentav fula eller åtminstone djupt olustiga med sin underliga blankhet och sitt åskvädersljus. ”Ful” är inte direkt ett negativt laddat ord i det här sammanhanget. Målningarnas totala hänvändelse till det tingliga gör dem attraktiva, svåra att släppa med blicken. 

"Zeppelinaren" av Carel Willink, 1933
Foto: PETER COX / PETER COX

Den nysakliga stil som uppstod under mellankrigstiden anammade ett realistiskt bildspråk som hämtade näring ur renässansens måleri; ofta går tankarna till Botticelli eller Dürer. Samtidigt var det en spretig, löst sammansatt rörelse med flera olika uttryck, något som reflekteras i konstmuseets urval av verk från flera länder i norra och centrala Europa. Gemensamma drag framträder givetvis ändå, som – igen – det där egendomliga ljuset där himlen förmörkas men allting på något vis verkar skarpare, kanterna hårdnar och omgivningen framstår som en kuliss.

Christian Schads nakenstudie ”Halvakt” är oerhört realistiskt detaljerad – med venerna som syns genom modellens hud och hårstråna som sliter sig ur frisyren – och samtidigt fullständigt osannolik, som om modellen vore inklippt på duken. Med sina liksom vibrerande konturer liknar den Man Rays foto av den franska nattklubbssångerskan Suzy Solidor från samma tid. 

Foto från Svenska Amerikalinjens fartyg, Rolf Winquist, 1933
Foto: Rolf Winquist/ Hasselbladsstiftelsen

En trappa ned från konstmuseets salar, på Hasselbladsstiftelsen, pågår ”Det nya ögat. Mellankrigstiden genom linsen”. Det är en utställning med objekt, foto och film där mellankrigstidens moln avtecknar sig tydligt, som i porträtten från Rasbiologiska institutet och i Conny Karlsson Lundgrens nya installation med avstamp i ett antisemitiskt och homofobt kåseri från 1920-talet. Att se den efter ”Brännpunkt Europa” blir som att stiga in i en gestaltad tidslinje där den naiva förundran stannar i steget. De två utställningarna bildar en komplex helhet – ful, fascinerande och förförisk. 


KONST

Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939

Göteborgs konstmuseum

Till 19/9


Det nya ögat. Mellankrigstiden genom linsen

Hasselblad center, Göteborg

Till 26/9


Hanna Johansson är författare och kritiker på Expressens kultursida. Hennes debutroman är ”Antiken”. 


Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=85303&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.