Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konstnärerna repar upp danska flaggan

Elisabeth Heilmann Blind, "Meqqu - Angalasoq", 2021
Foto: Hans-Olof Utsi.
Pia Arke, "De tre gracerna", 1993
Foto: Daniel Zachrisson.
Julie Edel Hardenberg "Ingutsigaq/Nysta upp (trauma)", 2017.
Foto: Daniel Zachrisson.
Foto: MIRIAM PREIS

Det finns en stor medvetenhet om hur miljöförstöringen påverkar klimatet och de väldiga isarna.

I Lunds konsthall tvingas Sara Berg även reflektera över hur människorna på Grönland mår.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det är ingen munter utställning som presenteras på Lunds konsthall. ”Värstascenario” har lånat titeln från en Guardian-artikel från förra året, där vetenskapsmän varnar för att avsmältningen av is från Grönland och Antarktis närmar sig värstascenariot för klimatet. Under 2010-talet var den årliga avsmältningen sex gånger så stor som under 1990-talet.

Ändå är det inte klimatet som är utställningens huvudtema, utan Grönland. För vad vet vi egentligen om den väldiga ön, mer än att den håller på att tina? Fyra grönländska konstnärer medverkar: Pia Arke, Julie Edel Hardenberg, Elisabeth Heilmann Blind och Jessie Kleemann. Samtliga rör de sig kring ämnen som kolonialism, tillhörighet, traditioner och miljö, med Grönland som utgångspunkt och ofta med den egna kroppen som verktyg.

Bland annat blir den grönländska maskdansen ett viktigt element i både Heilmann Blinds och Kleemanns performanceverk. Arke använder i stället sin kropp för att kritisera kolonialmaktens hantering av ursprungsbefolkningen. I videoverket ”Arktisk hysteri” kravlar hon runt på golvet medan hon sliter en karta över ett grönländskt landskap i bitar, för att ifrågasätta den diagnos som upptäcktsresande ställde på inuitiska kvinnor.

Men konstnärerna har fler gemensamma beröringspunkter än så – mest påtaglig är kampen för rätten till sitt ursprung. Även om alla fyra växte upp i det postkoloniala Grönland, måste de fortfarande kämpa för sitt språk och sin kultur.

Edel Hardenberg har dokumenterat ett språkexperiment hon utförde, där hon vägrade prata annat än grönländska under ett halvår och möttes av både fördomar och förakt. Folk tyckte att hon var krånglig, vissa trodde att hon var nationalist. Men när blev det suspekt att tala grönländska på Grönland?

För vad hade varit en tydligare symbol för den koloniala vantrivseln än den stickade danska flagga som håller på att repas upp i kanten?

Den här typen av teoretisk konst blir lätt onödigt akademisk och därför är det kul att just några av de mer texttunga verken är de mest intressanta. Tyvärr är hängningen av utställningen inte helt lyckad och det är snarare den som bidrar till den redovisande och något museala upplevelsen. Man måste till exempel ta sig upp till andra våningen för att hitta Edel Hardenbergs objekt och installationer. De hade passat bättre på bottenplan, som dramatisk effekt innanför entrén.

För vad hade varit en tydligare symbol för den koloniala vantrivseln än den stickade danska flagga som håller på att repas upp i kanten? Det skulle i så fall vara tvångströjan sydd av en grönländsk respektive en dansk flagga. Eller kudden som stoppats med mörka hårtofsar.

Vi har varit så upptagna med att oroa oss för vad som händer med oss när Grönland smälter, att vi har glömt bort att reflektera över vad som sker med grönlänningarna.


KONST

VÄRSTASCENARIO. FYRA KONSTNÄRER FRÅN GRÖNLAND.

Lunds konsthall 

Till 30/5


Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.


Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=80118&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.