Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gåtfull rekvisita som bjuder in till nya gräv

Kemang Wa Lehulere: Bring back lost love. Göteborgs Konsthall Sweden
Foto: HENDRIK ZEITLER MAY ONLY BE REPORDUCED WITH PHOTO
Kemang Wa Lehulere: ”Bring back lost love”. Göteborgs konsthall.
Foto: HENDRIK ZEITLER MAY ONLY BE REPORDUCED WITH PHOTO
Hanna Johansson.
Foto: HENRIK JANSSON

Den sydafrikanska konstnären Kemang Wa Lehures verk visas för första gången i Skandinavien.

Hanna Johansson ser Göteborgs konsthall presentera konsten som ledtrådar i en rebus.


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. I ett performance från 2008, ”uKuguqula iBatyi 3”, grävde den sydafrikanske konstnären Kemang Wa Lehulere ett hål i marken med en afrokam. ”Jag ägnade mig åt något som jag till en början tänkte på som en symbolisk rörelse”, säger han i en färsk intervju med Göteborgs konsthalls konstnärliga ledare Stina Edblom. ”Men under grävandets gång hittade vi riktiga ben”. Den iscensatta arkeologin blev alltså på ett våldsamt sätt både osäker, obehaglig och mycket konkret.

Historien framstår som illustration för Kemang Wa Lehuleres konstnärskap. Flera av verken som visas på konsthallens utställning ”Bring back lost love” uppehåller sig också på ett eller annat sätt vid grävande, insamlande och minne, där installationer med en återkommande rekvisita av porslinsschäfrar, fågelholkar, resväskor och kryckor berättar på ett associativt och fantasieggande vis. 

...ditklottrade namn och gåtfulla meddelanden till eftervärlden.

Här används också delar av gamla skolbänkar med slitna ytor, märken av tuggummin, ditklottrade namn och gåtfulla meddelanden till eftervärlden. I skolbänkarnas märken finns något som pekar ut ur rummet, mot det som inte kan läggas i dagen, inte är konkret. Där finns en fråga. Någon var här. Men vem?

Den frågan är central för ”Bring back lost love”, och ibland, som när Wa Lehulere aktualiserar sydafrikanska konstnärer, författare och intellektuellas liv och verk, finns ett möjligt svar: Nat Nakasa var här, Gladys Mgudlandlu var här, Sol Plaatje var här. Konstverken är fulla av referenser som man skulle kunna betrakta som ett slags uppmaning till att närma sig dem interaktivt – delta i grävandet.

Mot detta skaver konsthallens väl pedagogiska inramning, där de symbolladdade föremålen presenteras som ledtrådar i en rebus. Hundarna står för makt och dominans, får vi veta, medan fågelholkarna symboliserar hem. Det blir stumt. Men det är förstås möjligt att bortse från de förenklande översättningarna, uppleva och upptäcka själv. Kanske hitta ”ben”: det som väcker obehag, det som gör en osäker.


Konst

BRING BACK LOST LOVE

Kemang Wa Lehulere

Göteborgs konsthall

Till 16/5

(En digital visning av utställningen går att se på konsthallens Instagramkonto)


Hanna Johansson är författare och kritiker på Expressens kultursida. Hon debuterade i år med ”Antiken”. 


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=78816&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.

KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.