Bild från "Snittet". Foto: LENNART ALVES / Lennart AlvesBild från "Snittet". Foto: LENNART ALVES / Lennart Alves
Bild från "Snittet". Foto: LENNART ALVES / Lennart Alves
Alina Chaiderov, "Appearance". Foto: LENNART ALVES / Lennart AlvesAlina Chaiderov, "Appearance". Foto: LENNART ALVES / Lennart Alves
Alina Chaiderov, "Appearance". Foto: LENNART ALVES / Lennart Alves

Ett stycke konstnärlig arkeologi från framtiden

Publicerad

På Borås konstmuseum bjuds besökaren in till ett överraskande vandringsdrama.

Magnus Florin ser medeltiden möta framtiden i en utställning som undflyr språk och medvetande.

RECENSION | KONST. Utställningen föreslår konsten som ett gränssnitt mellan verklighet och fiktion – i kontakt med det ”reala”, som undflyr språk och medvetande men likväl ligger under varat. Besökaren bjuds in till ett överraskande vandringsdrama.

I Linda Hofvanders ”Green screen” bidar projektionsskärmen sin tid. En enkel träskiva lutad mot en vägg, målad i illusionens löftesdignande kulör. Utan den vore tv-meteorologerna hjälplösa. Trolla dig vart du vill – så länge fantasins urverk tickar. ”Vik 1-3” infriar betongens dröm om att bli papperssvala. En bit urban arkitektur lindar sig viktlöst runt ett hörn. Över den spåriga muren drar en skugga sin hud, vems skugga – kamerans, din?

I Alina Chaiderovs ”Appearance” ligger ett kopparrör utsträckt på ett svart gummipodium. Avklippt på mitten så att dess inre blottas – ett knippe neoprenrör.  Har 1500-talsanatomen Vesalius glömt kroppens muskler för de osynliga installationer som försörjer oss med el och vatten? Obduceras en humanoid? Ser jag inte darrningen från en odödlig nerv?

 

Konstnärer av olika generationer

I ”Blue ruin” gjuter Katja Larsson dödsmasken av ett vulkaniskt landskap. Nyss överblåst av vindar, nu en bit framtida arkeologi, ett minne i silikon från den blå planeten. ”Between pearl and petroleum” uppvisar en kollektion egenartade objekt, glimrande sköna och svävande i svärta likt uppnålade fjärilar. Organ, fossiler, membran? Eller mycket intelligenta främlingar som inte hunnits upp av våra begrepp? 

Besökaren går sitt varv i vandringsdramat. Konstnärerna är diskreta vägvisare mellan varann. Ann Edholm bidrar med två sviter som anknyter till vandrande och stationer. ”Via Dolorosa” finns med, och ”14 föreställningar – Tango d’Amour” som fyller 20 år och känns nyfödd. Bilder först avlästa som dansant geometri, sedan alltmer som okända ansikten just på väg att bryta fram ur ytan.

Konstnärerna är av olika generationer, från 1950-tal till 1980-tal. Det betyder något, men jag tänkte inte på det när jag gjorde min vandring.

 

KONST

SNITTET

Borås konstmuseum

Till 22/4

 

Magnus Florin är författare, dramaturg och medarbetare på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag