Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ett stycke konstnärlig arkeologi från framtiden

Bild från "Snittet". Foto: LENNART ALVES / Lennart Alves
Alina Chaiderov, "Appearance". Foto: LENNART ALVES / Lennart Alves

På Borås konstmuseum bjuds besökaren in till ett överraskande vandringsdrama.

Magnus Florin ser medeltiden möta framtiden i en utställning som undflyr språk och medvetande.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. Utställningen föreslår konsten som ett gränssnitt mellan verklighet och fiktion – i kontakt med det ”reala”, som undflyr språk och medvetande men likväl ligger under varat. Besökaren bjuds in till ett överraskande vandringsdrama.

I Linda Hofvanders ”Green screen” bidar projektionsskärmen sin tid. En enkel träskiva lutad mot en vägg, målad i illusionens löftesdignande kulör. Utan den vore tv-meteorologerna hjälplösa. Trolla dig vart du vill – så länge fantasins urverk tickar. ”Vik 1-3” infriar betongens dröm om att bli papperssvala. En bit urban arkitektur lindar sig viktlöst runt ett hörn. Över den spåriga muren drar en skugga sin hud, vems skugga – kamerans, din?

I Alina Chaiderovs ”Appearance” ligger ett kopparrör utsträckt på ett svart gummipodium. Avklippt på mitten så att dess inre blottas – ett knippe neoprenrör.  Har 1500-talsanatomen Vesalius glömt kroppens muskler för de osynliga installationer som försörjer oss med el och vatten? Obduceras en humanoid? Ser jag inte darrningen från en odödlig nerv?

 

Konstnärer av olika generationer

I ”Blue ruin” gjuter Katja Larsson dödsmasken av ett vulkaniskt landskap. Nyss överblåst av vindar, nu en bit framtida arkeologi, ett minne i silikon från den blå planeten. ”Between pearl and petroleum” uppvisar en kollektion egenartade objekt, glimrande sköna och svävande i svärta likt uppnålade fjärilar. Organ, fossiler, membran? Eller mycket intelligenta främlingar som inte hunnits upp av våra begrepp? 

Besökaren går sitt varv i vandringsdramat. Konstnärerna är diskreta vägvisare mellan varann. Ann Edholm bidrar med två sviter som anknyter till vandrande och stationer. ”Via Dolorosa” finns med, och ”14 föreställningar – Tango d’Amour” som fyller 20 år och känns nyfödd. Bilder först avlästa som dansant geometri, sedan alltmer som okända ansikten just på väg att bryta fram ur ytan.

Konstnärerna är av olika generationer, från 1950-tal till 1980-tal. Det betyder något, men jag tänkte inte på det när jag gjorde min vandring.

 

KONST

SNITTET

Borås konstmuseum

Till 22/4

 

Magnus Florin är författare, dramaturg och medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!