Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En välgörande kraft i svensk konst

"Spiral Staircase". Helena Mutanens verk hör till dem som stötts av stiftelsen till Maria Dahlin Bonniers minne.
Jeanette Bonnier.Foto: Peter Jönsson

Redan? Ja, Bonniers Konsthall fyller 10 år. Till nyinvigningen har arkitektbyrån Marge varsamt förbättrat den tidigare, röriga entrén; via ett välkomnande trapphus med spegelvägg når man den ombyggda entréhallen som öppnar utsikter både mot stadslandskapet och den gröna parken på andra sidan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Konsthallen firar samtidigt 30-årsjubileet av den stipendiestiftelse till Maria Bonnier Dahlins minne som bildades av hennes mor Jeanette Bonnier. Ett storslaget mecenatskap som tyvärr är sällsynt i Sverige - konstigt, för vad kan ge större prestige än ett stipendium i det egna namnet? Definitivt inte 100 Ferrari.

 

Öppningsutställningen är en parad av inköpta verk av 30 års stipendiater i en levande hängning, huller om buller och utan kronologi. Kanske ett tecken i en tid då det inte längre går att upprätthålla gränser (en liknande oordning präglar Konstfacks vårutställning). Det individuella konstnärliga uttrycket får överrösta tidsanda, stilar och genrer, utan någon pedagogisk ambition att låta konsten spegla en samhällsutveckling (det gör den ju ändå...). Den välmatade katalogen ger en historik med intervjuer med varje stipendiat och rikliga pressklipp ur tidens konstkritik, en kritik som i dag mer och mer trängts ut från de kultursidor där den en gång blomstrade. Eller som Fredrik Wretman påpekar:" Väldigt mycket bra och intressant konst produceras i dag, men vart tog konstkritiken vägen?"

 

Stipendiet är reserverat för konstnärer under 35 år, alltså tidiga verk av konstnärer som har karriären framför sig. Ibland trevar de fortfarande efter det spår de senare ska finna, som Karin Mamma Andersson, ibland kan de tidiga verken nästan överglänsa de senare, som hos Klara Kristalova och ibland har de redan utvecklat sitt specifika signalement, som Jacob Dahlgren eller Karin Ohlin. Merparten av stipendiaterna är i dag högst verksamma mitt i dagens konstliv - kanske för att de redan som unga blev sedda och bekräftade genom Maria Bonnier Dahlins stipendium.

 

KONST

SAMLADE VERK

30 år med Maria Bonnier Dahlins stiftelse Bonniers konsthall, Stockholm Till 28/8