Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det känns som en friluftsdag i skolan

Mathias Johansson, "Kärret".Foto: Therese Bohman
August Eriksson, "Var uppmärksam".Foto: Therese Bohman
Marie-Louise Ekman, "Tyst vår".Foto: Therese Bohman
Therese Bohman.Foto: YLWA YNGVESSON

Therese Bohman går på skattjakt intill Kaknästornet i Stockholm. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Är det något man har lagt energi på den här våren är det att vara uppmärksam. På ”symptom”, som just nu har den exklusiva betydelsen förkylningssymptom, på att inte gå och stå för nära andra människor när man rör sig ute, inte glömma att tvätta händerna efter att de tagit i vad som helst som skulle kunna transportera virus.                                                                                                                                  

”Var uppmärksam”, står det också på det första verket i den konstnärsorganiserade utställningen ”Tyst vår”, som just nu finns att se i skogen runt Kaknästornet i Stockholm. Titeln är lånad från Rachel Carsons berömda bok, som utställningen har ett släktskap med: Carson skrev om de destruktiva effekterna av bekämpningsmedel, och några av verken har liknande budskap. Ljudet av den vitryggiga hackspetten – akut utrotningshotad på grund av brist på lämpliga biotoper – i Helene Schmitz verk, till exempel.

Ett av verken är placerat inne i ett riktigt läskigt bergrum.

En högtalare med hackspettens ljud är monterad i ett träd, som man hittar till genom en dos uppmärksamhet samt en karta på utställningens Facebooksida. Den senare ger en känsla av barndomens skattjakter och orienteringsdagar, inklusive känslan av spänning (ett av verken är placerat inne i ett riktigt läskigt bergrum) och frustration (varför finns inte den här stigen på kartan??).

Tjugo konstnärer deltar med platsspecifika verk, däribland kända namn som Bigert & Bergström, Carl Michael von Hausswolff och Marie-Louise Ekman. Min favorit är Mathias Johanssons minimalistiska ”Kärret”, där speglar utplacerade i ett kärr reflekterar vatten och ljus till ett slags naturmåleri utan måleri.

Det vilar något lite lagom trivsamt och träigt svenskt över alltihop; allemansrätt och Skogsmulle, det finns inget dåligt väder, kom ihåg praktiska skor. Smittsäker utställningsverksamhet är en nisch ingen kunde ha fantiserat ihop för bara några månader sedan, men det här fina initiativet bevisar att konsten har sin egen evolutionsprocess: I brist på lämpliga biotoper kommer den att anpassa sig.

 

 

KONST

TYST VÅR

Skogen vid Kaknästornet, Stockholm

Till 29/4

Karta finns på Facebooksidan ”Tyst vår”

 

 

Therese Bohman är författare och konstredaktör på Expressens kultursida. 

 

Kan vi verkligen räkna virus som liv?

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin och författaren Aase Berg på videolänk om isoleringstillvaron, varför poesi inte ska läsas på en scen och om vad ett virus egentligen är för något.

Förra veckan möttes Daniel Sjölin och författaren Stefan Lindberg. Se det avsnittet nedan.